Da jeg skrev målene mine for 2023 i desember i fjor, var jeg litt todelt. Jeg var optimistisk, men samtidig så skjønte jeg at også dette ville bli et vanskelig år.
Ikke bare herjer det fortsatt en forferdelig krig, men det har blitt til to. I tillegg er det fortsatt tøft økonomisk for mange. Og i løpet av året har det blitt enda tøffere for enda flere.
Det finnes absolutt fortsatt mange som har god råd og som investerer, så markedet finnes der. Men jeg hadde en realistisk plan for året, allikevel.
En viktig tradisjon
Hvert år går jeg igjennom og analyserer året og ser på hvordan det har vært for businessen min og meg. Det gjør jeg for å legge et godt grunnlag for videre planer, og se hva som må endres og hvordan ting har fungert.
Les mer: Se gjennomgang og analyse av tidligere år i businessen min her!
Jeg har valgt å dele disse gjennomgangene med deg i stedet for å bare holde dem privat, fordi jeg mener åpenhet er viktig.
Du trenger å se hvordan det er å drive en normal business, som likner på din eller på noe som er realistisk for deg å få til. Og det får du i disse blogginnleggene.
Jeg vet ikke om så mange andre som gjør dette, kanskje egentlig ingen? Men derfor er det enda viktigere at jeg gjør det.
Så, hvordan gikk det for businessen min? Her er en oppsummering og analyse av 2023:
God start:
Jeg fikk en positiv og oppmuntrende start på året ved at jeg slo alle målene for hele januar allerede etter én uke.
Det var overraskende, på en god måte! Det var skikkelig deilig med en god start, ettersom slutten av året før var seigt.
Og, tradisjonen tro. Allerede to uker ut i året var jeg i gang med å gjøre store endringer i businessen. Som ikke var planlagt. Haha.
Det har vist seg de siste årene at jeg ser mulighet og behov for endringer i starten av året som ikke jeg har sett i slutten av fjoråret, da jeg la planen.
Jeg endrer ikke planer bare for å endre, men når jeg ser at ting ikke fungerer som forventet eller at det dukker opp hull jeg kan og bør fylle i strategien min, så gjør jeg endringer.
Det var det som skjedde i begynnelsen av 2023. Det startet med Masterminden.
Mastermind om medlemsportal
I 2022 fikk jeg ikke nok kvalifiserte søknader til å gjennomføre den store Masterminden. Målet for 2023 var derfor å klare å få minst 3 som kvalifiserte slik at Masterminden faktisk ble noe av.
Det klarte jeg ikke.
Det kom flere søknader enn i fjor, men jeg diskuterer alltid søknaden med de som søker for å se om vi er en god match og om ideen for medlemsportal kan fungere. Og etter å ha diskutert med de som søkte, endte det opp med av ingen av dem passet til eller ble med videre.
For noen var det for tidlig med portal etter oppstart av business. De hadde ikke fundamentet på plass, og var ikke klare for en medlemsportal ennå. For andre var det ikke tydelig nok hvem målgruppen er og hva portalen faktisk skal gjøre, og da er det for tidlig. Og for en god del passet ikke tidspunktet.
Det ble derfor ikke arrangert en Mastermind i 2023.
Men jeg fikk testet nye promo-strategier og kjørte en enda større lansering enn tidligere, og lærte masse av det som jeg tar med videre inn i andre lanseringer.
Det førte til videre endringer
2023 ble altså andre året på rad at jeg ikke fikk nok kvalifiserte søknader, og at Masterminden ikke ble noe av.
Det gjorde at jeg tok en avgjørelse om å stoppe å arrangere Mastermind, og gjøre endringer i konseptet.
Vi kan nemlig ikke fortsette å gjøre ting som ikke fungerer, og når det er andre året på rad at ikke det blir arrangert må jeg teste endringer.
Jeg vet at opplegget mitt fungerer, fordi jeg har allerede hjulpet gründere til å lansere portal ved hjelp av det. Det inneholder masse utrolig nyttig innhold som fortsatt vil 100 % garantert hjelpe dem som vil lage en medlemsportal til å klare det.
Derfor har jeg funnet en måte å gjenbruke det på som forhåpentligvis fungerer bedre for både meg og målgruppen. Det er både basert på konkrete ønsker og tilbakemeldinger fra folk, og på mine erfaringer.
I stedet for å fortsette å arrangere Masterminden, bestemte jeg meg for å gjøre det om til et stort, premium onlinekurs som alltid er tilgjengelig.
Jeg pakket all undervisningen og alle mine erfaringer fra Masterminden om til kurset PortalSuksess.
(Mer om det snart)
Sykdom i familien
Omtrent samtidig som at jeg avsluttet Masterminden og mens det fortsatt sto januar på kalenderen, tok livet en brå vending.
Vi fikk alvorlig sykdom i nær familie, og det tok mer eller mindre alt av fokus og tid i store deler av 2023.
Man vet aldri hva som skjer, hva som venter. Men det vi vet, er at #livet ofte kommer når man minst venter det.
Selv om jeg var moderat optimistisk for året, så var jeg SÅ gira og klar for et år med mer jobbing, spennende planer og mange gøye ting på kalenderen. Etter 2 veldig begrensede år med nedstengning og diverse møkk, hørtes det fantastisk ut.
Men da verden snudde seg på hodet for oss i januar, ble det fort klart at dette ville bli nok et år hvor andre ting måtte prioriteres og at det ikke ville bli et normalt år.
Kort oppsummert, så ble alt satt på vent. Alle planer jeg hadde, alle mål jeg hadde satt meg. Ingenting gjaldt lengre.
Hovedfokuset mitt i hele 2023, var å gjøre de tingene jeg måtte gjøre. Resten fikk vente.
Jeg prioriterte nytt innhold til medlemmene i Businesstrategi og HabitBingo, men alt nytt ble satt på vent og alt som ikke var helt nødvendig måtte vike.
Heldigvis bedret situasjonen seg litt etter sommeren, og høsten ble en bedre tid enn de forrige 8 månedene. Selv om helsesituasjonen ikke er over og det fortsatt preger oss, fikk jeg i alle fall litt roligere tider og hentet meg litt inn og gjort en del ting mot slutten av året, allikevel.
Blant annet fikk jeg til slutt endelig laget om Masterminden til et stort onlinekurs.
Velkommen til verden, PortalSuksess!
Jeg elsker å snakke om og hjelpe med å lage medlemsportaler. Det er noe av det gøyeste jeg gjør i businessen! Derfor var det ikke aktuelt å slutte med det da Masterminden ikke fungerte.
I tillegg ville jeg gjenbruke alle de ressursene og det nyttige innholdet jeg hadde laget til Masterminden, fordi det er innhold som fungerer 100 %.
Derfor var å lage og få lansert PortalSuksess en prioritet så fort livet og hverdagen tilsa at det var mulig.
I løpet av sommeren begynte ting å bedre seg så smått, og i august kom jeg endelig i gang med å lage kurset.
Jeg har jo alt av undervisningen fra Masterminden, så det var mye som fantes. Jeg startet ikke på scratch.
Men det var allikevel mye å gjøre. Jeg måtte redigere om videoene. Lage en del nye videoer. Redesigne mange arbeidsbøker. Lage helt nye arbeidsbøker. Sette alt opp i Kajabi i et kursformat. Skrive e-poster og lage salgside, og alle de andre tingene som må til.
Men jeg kom i mål. Den 25. september lanserte jeg endelig PortalSuksess.
Les mer: Lag og lanser medlemsportal på 90 dager ved hjelp av PortalSuksess
Jeg er så stolt over PortalSuksess
Jeg må si at jeg er veldig stolt over at jeg fikk det til. At jeg kom i mål, med det året jeg har hatt. Og kurset er, for å si det som det er, veldig, veldig bra. Det funker minst like godt som Masterminden.
Jeg er så glad for at kurset nå er ute i verden og kan hjelpe folk til å lage den medlemsportalen de drømmer om.
Kurset er evergreen, som betyr at det alltid er tilgjengelig. Det er ingen lanseringer og stengt i mellomtiden. I motsetning til Masterminden.
Det var ett av de store ankepunktene med Masterminden, at det måtte passe i akkurat de ukene jeg arrangerte det. Nå kan du i stedet lage medlemsportalen din akkurat når det passer deg!
Og jeg er også superstolt over at jeg faktisk rakk å selge flere kurs før året utløp, og at det nå er gründere som er godt i gang med å lage sine medlemsportaler.
Nå blir fokuset fremover å bygge opp salgstrakter og systemer rundt det, fordi ingenting selger av seg selv bare fordi det er tilgjengelig.
Målet var å få det laget og lansert, og nå må jeg jobbe videre med oppsettet rundt. Jeg gleder meg!
Podcasten Business Mindset
Business Mindset var én av tingene jeg hadde gledet meg til å lage i 2023. Mindset er en stor utfordring som holder mange gründere tilbake, og det er noe vi trenger å snakke mer om.
Målet for 2023 var å lansere podcasten Business Mindset på våren og selge 100 i løpet av året. Det har du sikkert forstått at på ingen måte ble noe av.
Å lage og lansere podcasten var én av de tingene som måtte vike når livet skjedde. Det var ikke en prioritet, når hovedfokuset var å gjøre kun det som måtte gjøres.
I tillegg kunne jeg ikke lage en podcast om mindset og komme med tips og råd, når mitt eget mindset var ganske så slitent og langt nede.
Det ble derfor ikke noe av at jeg nådde det målet.
Det jeg derimot sitter igjen med, er erfaringer som vil gjøre at jeg lager en enda bedre podcast når jeg får laget den.
Fordi jeg har lært mye om hva som er viktig og hvordan mindsetet blir når sånne store ting skjer i livet. Det er ikke lett å være gründer og skulle stå for sin egen inntekt, når man samtidig ikke klarer, orker eller har mulighet til å jobbe noe særlig.
De erfaringene tar jeg med meg når jeg jobber videre med planene for podcasten Business Mindset.
Businesstrategi
Medlemsportalen Businesstrategi rundet 4 år i august i år, og er og var fortsatt min hovedprioritet. Selv i et vanskelig år.
Da alt annet måtte vente, var å planlegge og lage innhold til Businesstrategi det viktigste for meg.
Mål om antall nye medlemmer osv ble lagt til side, og målet ble å opprettholde kvaliteten og innholdet for medlemmene. Og det klarte jeg.
Jeg har ikke fått promotert medlemsportalen så mye som ønsket og planlagt, men jeg har allikevel hatt en grei utvikling i løpet av året.
Selv om jeg ikke nådde målet om antall nye medlemmer, så var jeg overraskende nærme med tanke på hvordan året har vært. Og det er jeg veldig gledelig overrasket over.
Nå er ikke året helt over og siden prisen øker ganske kraftig 1. januar, kan det fortsatt komme inn nye medlemmer så tallet endrer seg. Men per nå i starten av desember så er dette status:
Jeg nådde 73 % av målet jeg hadde satt meg.
Temaer og innhold
Målet for Businesstrategi i 2023 ble å sørge for at medlemmene var fornøyde og at det fortsatt var nyttig innhold og høy kvalitet, til tross for en vanskelig tid.
Det klarte jeg. Vi har hatt mange viktige, nyttige og ikke minst, lønnsomme temaer i 2023.
Dette har vi jobbet med:
- Spar tid og bli mer effektiv med malbruk
- Strategisk bruk av funnels
- Hvordan selge før lanseringen faktisk starter
- Hvordan markedsføre en nettbutikk og fysiske produkter
- Brand core – Slik lager du en sterk merkevare
- Slik lager du en strategisk nettside for businessen din
- Få mer suksessfull medlemsportal med riktig type innhold
- Organiser businessen din bedre med regneark
- Tilby mer, tjen mer: Hvordan øke inntekten med flere produktnivåer Spar tid med automatisering av oppgaver
Retention har ligget på i snitt 95 % igjennom hele året, noe jeg er ekstremt fornøyd med.
Gjesteeksperter
Jeg digger å ha gjesteeksperter i Businesstrategi, fordi de tilfører noe ekstra. Ikke bare underviser de om temaer de er eksperter på, som jeg ikke er like god på, men de gjør det på en litt annen måte enn meg. Det gir portalen og medlemmene stor verdi.
I 2023 har jeg hatt flere superdyktige og herlige gjesteeksperter, og jeg er så takknemlig for at de vil stille opp og dele sin kunnskap med oss.
Hege Christine har undervist om hvordan vi kan bruke funnels strategisk. Kristin Samskott har hjulpet oss med hvordan vi kan selge mer før lanseringen en gang har startet, og Solveig Petch fra Petchy har undervist om hvordan vi lager en branding og sterk merkevare for businessen vår.
Businesstrategi +
Jeg startet Businesstrategi + i fjor, da jeg la ned Membership Community. Det er et ekstra tilbud til medlemmene i Businesstrategi, hvor de kan få delta på live Zoom-møter med meg og andre gründere én gang i måneden.
Der setter vi oss mål fra gang til gang, har accountability i hverandre, og vi diskuterer, drodler og snakker om livet som gründer.
Jeg synes det er en skikkelig fin plass fordi vi sitter ofte alene når vi jobber som gründere, og i BS+ får vi litt miljø. Litt følelse av kollegaer. Folk som bryr seg om oss.
Målet for 2023 for BS+ var å fylle de siste 3 plassene og at det skal være fullt resten av året.
Det klarte jeg ikke.
BS+ har holdt seg stort sett stabilt igjennom året, men det er fortsatt 3 ledige plasser for dem som ønsker å bli med.
HabitBingo
HabitBingo er en medlemsportal som hjelper deg til å få gjort mer. Du får tilsendt et bingobrett med 25 konkrete oppgaver hver måned, som du skal gjøre og krysse ut i løpet av måneden.
Jeg elsker denne portalen og konseptet, fordi det går midt i kjernen på en av de viktigste verdiene for meg og i businessen min: Å få ting gjort.
Bingobrettene er som en stor gjøreliste med oppgaver innenfor et konkret tema, og det er alltid oppgaver du ikke hadde tenkt på at du burde gjøre også.
Dette er fortsatt et ganske nytt produkt for meg, og 2023 var første gang jeg hadde et helt år med det. Det er alltid litt vanskelig å sette mål for nye produkter, men vi må bare begynne et sted og se hvordan det går.
Mitt mål for 2023 i HabitBingo, var å øke antall medlemmer med 200 %. Det er en tredobling av antall medlemmer.
Det klarte jeg ikke. Tall fra starten av desember sier at jeg nådde 58 % av det målet.
Nå dobler prisen på HabitBingo seg 1. januar, så det kan godt hende det kommer inn flere medlemmer i slutten av året. Men det har rett og slett vært vanskeligere å selge HabitBingo enn jeg forventet, med tanke på at det er et lavprisprodukt.
Kanskje folk ikke skjønner helt hva det er og gjør, og hvor nyttige disse bingobrettene faktisk er? Om du har innspill, tar jeg dem gjerne imot! Send meg en DM med tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på.
Workshops
Jeg har arrangert live workshops siden 2021, og jeg blir egentlig bare mer og mer glad i det konseptet.
Både fordi jeg elsker å arrangere det, men også fordi jeg ser hvor ufattelig gode resultater det gir dem som deltar.
Det er ikke webinar der du bare sitter og hører på meg prate, det er 3 timer hvor du faktisk sitter og jobber. I love it!
I tillegg til den store workshopen hvor vi planlegger neste år for businessen som jeg har hver november, innførte jeg i 2023 også en helt ny workshop i april.
Den handlet om å lage en innholdsstrategi for sosiale medier, og den ble også en stor suksess!
Målet for 2023 var altså å gjennomføre 2 live workshops og selge 10 eksterne plasser til hver.
Det målet klarte jeg delvis.
Jeg lanserte den nye workshopen i april og gjennomførte dermed to workshops i 2023. I tillegg solgte jeg 5 eksterne plasser til den i april. Til workshopen i november solgte jeg ingen eksterne plasser. Dermed nådde jeg ikke den delen av målet.
Blogginnlegg
Auch. Denne svir litt i år.
Jeg hadde satt meg et mål om å skrive og publisere enda flere blogginnlegg enn i fjor. Da publiserte jeg 40 nye blogginnlegg.
Men, så skjedde jo livet, da. Og blogginnlegg var en av de tingene som måtte nedprioriteres.
Jeg fikk ut noen innlegg i løpet av året og endte på 14, men det var langt unna målet jeg hadde satt meg.
Dermed nådde jeg ikke dette målet.
14 er faktisk færrest antall nye blogginnlegg jeg har publisert noen gang, siden starten i 2016. Men sånn er det bare, av og til. Når ting skjer, må vi gjøre prioriteringer.
Jeg har merket at det har påvirket businessen min. Ikke har jeg hatt noe særlig å sende nyhetsbrev om. Ikke har jeg kunne dele på sosiale medier og få folk inn på nettsiden min. Og ikke har jeg hatt nye og aktuelle blogginnlegg å gjøre annonser av.
En blogg er skikkelig viktig for at en business skal nå ut til nye folk, og det merker jeg godt at jeg ikke har hatt fokus på i år.
Nettbutikk
Nettbutikken er ikke min største prioritet. Den er der fordi jeg vet at noen kun ønsker undervisning om enkelte temaer og ikke trenger et helt kurs eller en portal.
Den fyller et hull. Det er ikke det største hullet i verden, men den koster meg heller ikke mye å drifte. Derfor har jeg den.
Målet i 2023 for nettbutikken var å selge for 2000 kroner. Det klarte jeg med god margin, og jeg passerte faktisk målet allerede i første kvartal. Jeg solgte for over 5000 kroner i nettbutikken.
E-postliste
E-postliste er heller ikke det gøyeste å evaluere i år, fordi det er også en av de tingene som har måtte lide av at jeg måtte gjøre prioriteringer.
Jeg hadde planer om å lage en ny freebie som ville bygge listen, og å rydde i gamle freebies sånn at ting var mer relevante og traff bedre. Men ingenting av det skjedde.
Ikke har jeg fått promotert freebies og e-postlisten mye, heller.
Målet for 2023 var å få den til å vokse mer enn den gjorde i 2022. Og å finne, lage og lansere en freebie som kan trekke en stor andel av nye abonnenter på listen.
Det klarte jeg faktisk delvis, og det er jeg overrasket over men veldig fornøyd med.
Jeg fikk ikke laget den nye freebien, men jeg fikk faktisk flere på listen i år enn jeg gjorde i fjor. Og den eneste grunnen til det, er at jeg har kjørt Facebookannonser igjennom hele året. Så selv om jeg ikke har vært helt på nett selv, så har blogginnlegg og freebies vært det.
Det er jeg takknemlig for nå.
Freebies
Freebies er fortsatt veldig viktige for en business, og jeg hadde derfor det målet om å finne en ny, god freebie som vil bygge listen min godt.
Det klarte jeg, som du vet, ikke.
Men, siden e-postlisten fortsatt vokste takket være Facebookannonser, er ikke det det største problemet i verden, så jeg tar bare planen med meg videre til neste år.
Inntekt
Okei! Så til det siste, og kanskje det mest interessante punktet. Både for deg og meg, haha.
Jeg velger å være åpen og ærlig også om økonomien, fordi det er en mangelvare. Det er så mange som bare velger å dele overdrevne tall eller ikke viser hele bildet, og det gir et fullstendig feil inntrykk av hvordan det er å drive business.
Så, here we go.
Målet for 2023 var å tjene en million kroner og gå med minst 600.000 i overskudd.
Det klarte jeg på ingen måte.
Nå er ikke året helt ferdig siden desember ikke er over, så tallene er ikke 100 % riktige. Men jeg har tall ut november og har anslått for desember, så bør ikke være så langt unna det reelle resultatet.
Det viser at jeg i 2023 tjener cirka 570.000 kroner, og går ca 290.000 kr i overskudd.
Konklusjon
I og med at året ble som det ble med nye planer og produkter, så er jeg på ingen måte overrasket over at jeg ikke nådde det målet.
Jeg hadde jo planer om å lansere PortalSuksess tidlig på året og at det skulle gi meg en større inntekt i løpet av ganske mange måneder. Det ble ikke lansert før i slutten av september, så det ble bare 3 måneder med promo og salg for det.
Jeg hadde også tenkt å tjene penger på å lansere podcasten Business Mindset, og jeg hadde planer om å promotere mer for eksisterende produkter som Businesstrategi og HabitBingo.
Ingen av de tingene skjedde. Og da er det også naturlig at jeg ikke når målet jeg satte meg, økonomisk vanskelige tider eller ikke.
Fornøyd allikevel
Så, det var en oppsummering og analyse av 2023. Det ble ikke helt som planlagt. Men jeg er faktisk ganske fornøyd med årets resultat, selv om det er langt unna målet.
Det er nesten nøyaktig samme resultat som i fjor, og med både enda vanskeligere tider for mange og det vanskelige året jeg har hatt personlig, er jeg godt fornøyd med at jeg faktisk holder samme nivå.
Så får vi se hvordan neste år blir og om jeg klarer å øke inntekten da. Jeg har i alle fall flere spennende planer, og du kan lese alt om dem for 2024 i et annet blogginnlegg om én uke!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg synes ikke du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Du er rå! Har så mye kunnskap og kreativitet! Jeg er så takknemlig for at du deler og holder ut!
Skjønner at jeg må få med meg flere av dine «tjenester og produktet»!
Stå på, Lene!
Må 2024 overgå alle mål!
Tusen hjertelig takk, Anne 🥰Det er litt sårbart å dele sånn, særlig etter et vanskelig år, men da er det jo egentlig enda viktigere ❤️ Jeg håper også at 2024 blir en skikkelig opptur!