På denne tiden i fjor satt jeg på kontoret mitt i Thailand og la planen for dette året. Jeg hadde akkurat lagt bak meg et vanskelig 2021, men jeg hadde tjent mer enn noen gang allikevel. Det var derfor fortsatt både motiverende og mulig å legge store planer.
Når jeg sitter her ett år senere og vet fasiten og legger mål for 2023, er situasjonen litt annerledes.
Jeg elsker fortsatt det jeg driver med og er både motivert og klar for et nytt år. Men litt av optimismen er borte. Det skal jeg ikke legge skjul på. 2022 ble nemlig et enda tøffere år enn 2021. Inntekten sank og antall verdenskriser steg. Dyr mat. Dyr strøm. Lite støtte. Nedlagte businesser. Krig. Nedgangstid.
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Det ser dessverre ikke ut til at dette kommer til å endre seg i løpet av 2023, og min forventning er at det også vil bli et litt vanskelig år.
Betyr det at jeg gir opp? Selvfølgelig ikke. Men det betyr at jeg justerer mine mål for 2023, mer enn jeg gjorde i 2022.
Det er ingen tvil om at det fortsatt går an å selge bra og tjene gode penger. Men det krever litt annen jobbing og fokus fra oss. Og det påvirker planene mine.
Så hvilke mål for 2023 har jeg satt meg? Here we go:
Hovedmål
Hovedmålet mitt for neste år, blir å fortsette den grunnleggende jobbingen med å gjøre om businessen fra lanserings-basert til evergreen. Målet er å bli ferdig med det innen 2023 er over.
Jeg sluttet å gjennomføre lanseringer i år, og jeg kommer ikke til å ha lanseringer i uoverskuelig tid fremover. Det vil si, jeg har for så vidt lanseringer for Mastermindprogrammet og workshops, men jeg skal ikke ah lanseringer i tradisjonell forstand for medlemsportalene.
Les mer: Hvorfor jeg slutter med lanseringer og hva planen er nå!
Men å gå over til evergreen krever at hele businessen bygges opp på nytt. Det tar tid. Mye tid. Alt må gjøres om. Alle funnels endres og bygges på nytt. Nytt innhold må lages.
Mye ble gjort i løpet av 2022, men det gjenstår fortsatt mye før alt henger sammen og bygger på hverandre på riktig måte. Min plan og forventing er at dette er noe jeg kommer til å jobbe med i hele 2023, men jeg ønsker at jobben er ferdig når året er omme så jeg kan ha et annet fokus i 2024.
Businesstrategi
Medlemsportalen Businesstrategi er og skal fortsette å være hovedproduktet mitt og hovedfokuset for den daglige businessen.
Jeg elsker portalen. Temaene vi jobber med, den type folk som blir med, og fremgangen de får. Det er en portal jeg storkoser meg med å lage innhold til, fordi hele fokuset er på strategisk jobbing.
Alt vi gjør der, har et strategisk fokus. Og det elsker jeg.
Det vil på ingen måte forandre seg, om noe bare bli enda mer tydelig og fokusert i 2023.
Mitt mål for 2023 når det gjelder Businesstrategi, er å øke antall medlemmer i portalen med 41 %.
Det har gått litt ned i 2022 og har stabilisert seg på slutten av året, så nå er målet å få den til å vokse igjen.
Temaer og innhold
Vi kommer til å fortsette å bygge en solid og strategisk business i 2023, og de fleste temaene for året er allerede klare. Det blir temaer som funnels, branding, salg, nettbutikk, automatiseringer og masse annet spennende!
Jeg gjør én endring i 2023 sammenliknet med i år.
Mens vi tidligere har hatt Mastermindmåned 2 ganger i året, bytter de nå fokus og navn til Workshopmåneder. I stedet for å møtes på Zoom for å diskutere business, skal vi jobbe sammen i workshops.
Det betyr at det fra 2023 blir to store live workshops i Businesstrategi, i stedet for én.
Det blir en i april, og en i november. Alle medlemmer får disse workshopene inkludert i medlemskapet, og det kommer ikke til å endres.
Gjesteeksperter
Både jeg og medlemmene elsker når det kommer gjesteeksperter i Businesstrategi, og det kommer jeg derfor absolutt til å fortsette med.
Det skaper litt variasjon, det gjør at portalen kan inneholde ressurser om ting som ikke nødvendigvis er mitt fagområde, og det gjør også at jeg kan bidra til å spre kunnskapen til andre dyktige gründere som ikke alltid får så mye oppmerksomhet som de fortjener.
Jeg har allerede booket inn 3 supre gjesteeksperter for 2023.
BS+
I september lanserte jeg et ekstra tilbud til de som er medlemmer i Businesstrategi, et produkt som heter Businesstrategi pluss. Eller BS+. Det er en mulighet for å delta på live Zoom-møter med meg og maks 10 andre medlemmer hver eneste måned, for å diskutere business, få hjelp og støtte, innspill, råd og ha litt accountability.
Vi har hatt møter hver måned i høst, og det har blitt kjempegodt tatt imot og fungert veldig bra. Vi setter oss mål vi jobber mot hver måned, og så går vi igjennom og diskuterer hvordan det har fått når vi møtes igjen neste gang.
Mål for 2023 for BS+ er å fylle de siste 3 plassene og at det skal være fullt resten av året.
HabitBingo
HabitBingo er et helt nytt produkt som jeg lanserte i år, og jeg har derfor ikke satt noen årlige mål for det før. Men jeg har fått en del tall og erfaring i løpet av året, så jeg ser absolutt et potensial for bingoportalen min.
Les mer: Hva er HabitBingo og hvordan kan det hjelpe businessen din?
HabitBingo er et lavprisprodukt som bare koster 89 kroner i måneden, og det skal og bør fortsatt være mulig å selge og øke selv om det fortsatt blir vanskelige tider til neste år.
Jeg har tro på at månedlige bingobrett med 25 oppgaver er noe mange trenger for å få gjort mer, og HabitBingo er derfor noe som kommer til å være et av mine fokusområder i 2023.
Mitt mål for 2023 i HabitBingo, er å øke antall medlemmer med 200 %. Det er en tredobling av antall medlemmer.
Workshops
Jeg startet med live workshops i 2021, og elsket det. Derfor tok jeg det med videre inn i årets plan. Det har fungert så godt, at jeg i 2023 utvider konseptet og skal gjennomføre to live workshops!
Mål for 2023 er å gjennomføre 2 live workshops og selge 10 eksterne plasser til hver. Det blir en helt ny workshop jeg skal lage i april, og den store planleggingsworkshopen i november.
Mastermind om medlemsportal
Jeg er veldig glad i dette produktet, og har som mål å arrangere det også i 2023. Mastermindprogrammet går over 12 uker, fra februar til mai, og det tar dem som er med igjennom absolutt alt de trenger å gjøre for å lage og lansere sin egen medlemsportal.
De får ukentlige temaer med sjekklister, undervisning og oppgaver, og vi har jevnlige Zoom-møter for å diskutere det vi jobber med og komme med innspill og tilbakemeldinger på hverandres portaler.
Det er søknadsbasert prosess for at det skal bli en god miks med folk, og Masterminden er åpen for søknader nå. Den stenger 31. januar, og så setter vi i gang i februar.
Målet er å få nok kvalifiserte deltakere (3) til å gjennomføre Mastermindprogrammet i 2023.
Hvis du har ønske om å lage din egen medlemsportal men er overveldet og synes det er vanskelig, kan du lese mer og søke plass i Mastermindgruppen min her!
Nytt produkt: Podcast!
Det blir også noen nye produkter fra meg i 2023, fordi de er en del av den nye strategien og strukturen jeg bygger nå som businessen er blitt evergreen.
En av tingene jeg skal lansere, er en podcast!
Podcasten heter Business Mindset, og blir en serie på 11-12 episoder hvor jeg tar for meg forskjellige sider av det mentale ved å være gründer og drive business. Du vil få mine unike tanker og måter å se ting på, sånn at du kan jobbe med å overkomme hindringene og ikke la de stoppe deg fra å bygge og skalere businessen din.
Det blir et lavprisprodukt, og du får tilgang til alle episodene med en gang. Jeg har begynt å jobbe med innholdet, men det gjenstår fortsatt mye.
Mitt mål for 2023 er å lansere podcasten Business Mindset på våren og selge 100 i løpet av året.
Nettbutikk
Jeg har ikke hatt tid til å prioritere nettbutikken tidligere, og det kommer jeg heller ikke til å velge å gjøre i 2023. Det blir ikke fokus på å promotere den, eller å legge til nye produkter i den.
Målet mitt for nettbutikken er derfor ikke så stort. Når ikke jeg har kapasitet til å jobbe med den, kan jeg heller ikke forvente så mye fra den. Jeg har planer om å bygge den opp mer og den er en del av evergreen-businessen, men det blir ikke i 2023.
Mål i 2023 for nettbutikken blir derfor å selge for 2000 kroner.
E-postliste
Jeg må fortsette å fokusere på å bygge e-postlisten. I 2022 lanserte jeg flere nye freebies, og de skal jeg fortsette å promotere.
Tidligere år har jeg arrangert challenges for å bygge e-postlisten, og de har fungert veldig godt. Men det er ikke en del av planen min nå, så da må jeg jobbe med å finne en ny listebygger som fungerer bra til å trekke et større antall.
Mål i 2023 for e-postlisten min er å få den til å vokse mer enn den gjorde i 2022. Og å finne, lage og lansere en freebie som kan trekke en stor andel av nye abonnenter på listen.
Jeg kommer også til å fortsette å bruke Facebookannonser for freebies.
Freebies
Jeg lagde og lanserte noen nye freebies i år, fordi det har vært behov for noe nytt som tiltrekker seg målgruppen.
Disse er nye:
- Test-kit for deg som vurderer å lage medlemsportal
- Quizen «Hvilken type medlemsportal bør du lage?»
- Quizen «Bør du lage onlinekurs eller medlemsportal?«
- 35 oppgaver du kan sette bort i businessen din
Jeg kommer til å fortsette å promotere disse i 2023, men jeg ønsker også å prøve å lage en ny litt stor freebie som listebygger. Jeg har tidligere arrangert challenges som har fungert bra, men siden jeg ikke gjør det lengre mangler jeg litt den ene store som bygger hovedtyngden av listen.
Mål for 2023 er derfor å finne, lage og lansere en skikkelig listebygger som kan gi e-postlisten en solid vekst.
Inntekt
Okei, puh. Så til det vanskeligste og også mest populære punktet på denne oversikten. Hvor mye tror jeg og planlegger jeg at jeg kan tjene i 2023?
Dette er alltid vanskelig, men jeg føler det er enda vanskeligere i år fordi ting er så ustabilt. Men jeg har regnet på det og forsøkt å både være realistisk og samtidig også strekke meg og sette litt hårete mål. Det vil si, de blir ganske hårete med tanke på dagens utgangspunkt. Men vi må jo ha noe å strekke oss etter!
Mål for 2023 er å tjene en million kroner og gå med minst 600.000 i overskudd.
Konklusjon
Dette blir tøft, det vet jeg. Men jeg har samtidig regnet bedre på dette enn noen gang før. Jeg har tatt utgangspunkt i tallene fra 2022 for å se på gjennomsnitt for å forutse hva som er mulig.
Det jeg har planlagt er hårete, men ikke umulig.
Planen min er mer detaljert enn noen gang, og jeg kan følge med underveis på hvordan det ligger an. Det gjør at jeg kan enklere se om jeg er på sporet eller ikke, og eventuelt sette inn tiltak underveis om jeg ser at jeg ligger etter på noen av målene.
Det føles skummelt å sette et så stort mål etter å ha hatt en såpass vanskelig år i år, men jeg må pushe meg. Jeg liker å pushe meg. Så lenge det er mål som faktisk kan nås og ikke er helt på bærbur, så er det motiverende.
Jeg gleder meg. Litt skrekkblandet fryd, hehe. Men jeg er klar for 2023 og for å virkelig fyre opp gassen på evergreen og få i gang systemet ordentlig!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Legg igjen en kommentar