Hvis du i 2019 hadde sagt til meg hvordan det skulle stå til med verden i 2022, hadde jeg sannsynligvis ikke trodd det. Det er ubegripelig hvor mye som har skjedd på to år, og hvordan situasjonen er nå.
Det som er viktig for deg å vite, er at det som skjer også påvirker businessen din. Businessen din er (dessverre) ikke immun mot de utfordringene vi står i nå. Det påvirker også onlinebusinessen og markedsføring generelt, og jeg ser nå i løpet av det siste året at det har skjedd noen ganske tydelige endringer.
Hva som fungerer og hva vi bør gjøre er ikke det samme nå, som det var i 2020. Verden har forandret seg, markedsføring har forandret seg og kundene våre har forandret seg.
Det betyr at vi også må forandre hva vi gjør og oppdatere strategiene våre til det som fungerer best akkurat nå.
Det gjelder både hvilke produkter og tjenester vi selger, hvordan vi snakker om tingene våre og hvordan vi gjennomfører lanseringer.
Så hva er det som har endret seg? Hvilke trender er det som gjelder, og hva fungerer akkurat nå?
Mer instant access
En av trendene jeg har sett bli mer og mer tydelig det siste året, er at folk vil ha mer instant access. Øyeblikkelig tilgang. De vil ha tilgang når de selv vil ha det, de vil bestemme. Tenk Netflix kontra vanlig TV. Vi vil se det vi vil, når vi vil.
Og det samme gjelder også på undervisning og innhold. De vil ha tilgang til kurset ditt eller portalen din når de er klare, ikke når du skal lansere.
Det er faktisk en av hovedgrunnene til at jeg selv jobber med å gjøre om businessen min til evergreen, i stedet for å ha lanseringer. Dette var en trend jeg begynte å se ganske tydelig allerede i fjor, og jeg startet derfor ganske tidlig med å forberede og gjøre denne endringen.
Les mer: Hvorfor jeg slutter med lanseringer og hva planen er nå!
Det er rett og slett blitt sånn at folk gidder ikke lengre vente til du lanserer. Har du konkurrenter så går de dit hvis ditt kurs eller din portal er stengt.
Det har jeg opplevd selv. Denne personen valgte å bli medlem et annet sted selv om det bare var 4 uker til Businesstrategi åpnet dørene igjen.
Dette MÅ vi ta inn over oss, fordi selv om lanseringer fortsatt kan fungere godt så er det ingen tvil om at folks forventninger, vaner og holdning til dette har forandret seg.
Enda mindre tålmodighet
Det andre jeg ser veldig tydelig, er at vi får mindre og mindre tålmodighet.
Jeg mener, tenk at Reels på 60 sekunder som regel er for langt til at vi gidder å se! Det er jo egentlig helt latterlig. Generelt er Reels på 7-10 sekunder de som gjør det best.
Og dette gjelder ikke bare Reels, det gjelder alt. Både videoer på sosiale medier, innhold i kurs og portaler, ting vi gjør under lansering osv.
Sannheten er at det er sjeldent vi prioriterer å sitte og se på 45 minutters webinar lengre. Og i alle fall ikke live.
Vi har ikke tid og ork til det, og særlig når vi ikke vet om vi faktisk kommer til å lære noe eller om det bare er en lang salgspitch. Vi har kanskje blitt litt mer kyniske, vi vet nå at et webinar handler om salg og dermed er terskelen mye høyere for om vi gidder å bruke tid på det. Kanskje vi gidder å se opptaket, fordi da kan vi som regel spole og effektivisere litt.
Men vi ser det også på innhold i kurs og medlemsportaler. Folk er mye mer opptatt av om det er korte videoer med effektivt innhold som går rett på sak nå enn de var før.
Podcastepisoder varte ofte 45 minutter til en time før. Nå er de gjerne 15-20 minutter lange.
Vi er blitt mer kresne på hva vi bruker tiden på.
Folk vil være mer involvert
Ikke alle trender er like tydelige å oppdage, men en av dem som kom godt fram da jeg kjørte en poll på Instagram for en stund siden, er at folk er lei av å sitte på sidelinjen og lytte.
Folk er lei av webinar der de sitter passive og hører på folk som snakker. Nå vil vi være mer involvert.
Det betyr rent konkret at workshops er blitt mer og mer populært, mens webinar generelt ikke fungerer like godt. Folk er litt lei av å sitte og høre hva de skal gjøre, de vil være med og gjøre ting selv. De vi jobbe underveis og få ting gjort, ikke bare gjøre notater.
Dette er trender helt etter mitt hjerte, og jeg er glad for at dette er noe vi nå har fokus på.
Fordi, som du sikkert har hørt meg si en million ganger: Vi må gjøre for å lære. Det er ikke alt vi kan lese oss til eller høre noen fortelle om. Vi må selv gjøre, teste og implementere for å faktisk se om og hvordan det fungerer for oss og vår business.
Vil du ha hjelp til å arrangere online workshop? Du finner alt du trenger å vite for å komme i gang og ha den klar på 2 uker i denne guideboken!
Sjekk ut «Slik arrangerer du en suksessfull online workshop» her!
Billigere produkter selger mer
En av de mer tydelige trender akkurat nå, er at dyre produkter er blitt vanskelig å selge og billige produkter fungerer bedre.
Vi er på mange måter litt tilbake til strategiene fra 2014.
I løpet av de siste 3-4 årene har det blitt mer og mer populært med dyre produkter som done for you, eksklusive Mastermindgrupper og VIP-tjenester. Dyre produkter og tjenester som hadde et personlig og eksklusivt preg fungerte veldig bra og solgte godt. Vi ville ha noen som gjorde ting for oss. Det var digg og kult med ting som var eksklusivt og dyrt.
Det fungerer ikke sånn lengre, fordi mange har fått dårligere råd.
Det finnes fortsatt noen som har råd til kurs til 20.000 kroner eller Mastermind til 100.000. Uten vil. Men det er mange færre enn før. Det betyr at vi har måtte forandre både holdningen og kjøpsmønsteret vårt.
Nå kjøper vi heller et billigere kurs som viser oss hvordan vi selv gjør noe, enn en eksklusiv tjeneste hvor noen gjør det for oss. Rett og slett fordi vi har kommet til et punkt hvor hvis ikke vi gjør det selv, blir det ikke gjort.
Billigere kurs og tjenester har blitt populært igjen, slik det var i 2014 og 2015.
Hva betyr disse endringene for deg?
Så det store spørsmålet. Hva betyr dette for din business? Hva må du gjøre? Må du gjøre noe?
Det korte svaret er ja.
Det lengre svaret er at du må analysere din business og se hva ståa er.
Sannsynligvis er du helt nødt til å gjøre noen justeringer i lanseringene og markedsføringen din. Men nøyaktig hva du må gjøre, blir opp til deg og din business. Dine strategier, verdier og hva du liker å gjøre.
Den generelle trenden er at webinar ikke fungerer så godt lengre. Men om det fortsatt konverterer bra for deg, så kjør på.
Det er ingen fasit at du skal droppe webinar bare fordi det ikke er like godt som før. Du må se det an med tanke på dine egne tall og utvikling. Men om du merker at det ikke fungerer like godt som det gjorde, kan du vurdere å teste workshop.
Kanskje du trenger å lage og lansere et billigere produkt, som komplimenterer de dyre tjenestene dine? Sånn at du har noe å tilby dem som ikke har råd til de dyre produktene dine akkurat nå.
Alle trender påvirker lanseringen din. Akkurat hva du bør gjøre, blir en vurdering som vi må ta selv, hver enkelt.
Oppdater hvordan du snakker om produktene dine
En endring du mest sannsynligvis bør gjøre, er å justere hvordan du promoterer produktene og tjenestene dine.
Når målgruppens innstilling, prioritering og behov har forandret seg, er det godt mulig at måten du vinkler salgssider og captions på også bør endre seg.
Dette er en av tingene jeg selv har gjort i min business. Jeg har blant annet laget en helt ny salgsside til Businesstrategi, hvor jeg har forandret fokuset og vinklingen totalt.
Du kan se den nye salgssiden her!
Hovedårsaken er tiden vi er i. Folk har dårligere råd, folk sliter mer mentalt, de er slitne, de er bekymret for businessen og fremtiden. Dermed har jeg begynt å snakke litt mer om den type temaer.
Hovedfokuset tidligere for Businesstrategi var å tjene mer og samtidig jobbe mindre ved å bruke strategier som fungerer. Nå er fokuset nå på å få businessen igjennom disse vanskelige tidene. Når ting er som de er, må vi teste nye ting. Vi må prøve og feile. Lære nye strategier og fortsette å utvikle businessen.
Og det vil Businesstrategi hjelpe med.
Produktet er det samme. Innholdet i medlemsportalen er det samme. Men vinklingen i hvorfor du trenger Businesstrategi er oppdatert basert på de trender jeg nå ser i onlineverdenen og markedsføringen.
Er du klar for å oppdatere din markedsføring?
Legg igjen en kommentar