Jeg er stor fan av challenges. Både å delta på, og å arrangere dem. De er gøy. De er effektive. Det er mye læring på kort tid, og det er litt fremgang hver dag.
Den kombinasjonen gjør at det kan være en veldig effektiv strategi for businessen din, både for å bygge e-postliste men også for å lansere og selge kurs og medlemsportal.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
Challenge bygger tillit
Jeg arrangerte min første challenge helt tilbake i 2018, og har arrangert veldig mange challenges i løpet av årene.
Jeg har fått mye erfaring med det, og det har vært mye læring.
Vi har hatt Instagram challenge, stories challenge, Reels challenge, målgruppe challenge, branding challenge og video challenge.
Noen har vært gratis, andre har vært betalt. Noen har hatt 500 deltakere, andre 50.
Men alle har fungert bra til å bygge tillit og til å selge.
Den laveste konverteringen jeg har hatt er 7 %. Flere av challengene har ligget på 15 % konvertering.
Når du arrangerer challenge og har daglige livesendinger, bygger du tillit i rekordfart. De som deltar i challengen blir derfor mye varmere veldig raskt. De ser at du kan hjelpe dem og at de får fremgang på bare noen få dager.
Challenge fungerer altså veldig bra for businessen og som en strategi for å selge.
Mye arbeid
Men selv om det er utrolig effektivt og også veldig gøy å arrangere challenge, så er det ingen tvil om at det er mye jobb.
Først må du finne tema og sette opp strukturen i challengen. For at den skal fungere, må den henge sammen med det du skal selge. Den må gi quick win og ikke være for stor og vanskelig. Du må finne riktig tema og vinkling, og jobbe med å lage et oppsett som fungerer.
Så må du lage selve challengen. Arbeidsbok. Oppgaver. Velkommen-e-poster. Landingsside. Facebookgruppe. Bilder til Facebookruppen. Innlegg til Facebookgruppen.
Etterpå må promotere den masse for å få folk inn. Og så må du arrangere den. Sjekke at folk er påmeldte før du slipper dem inn i gruppen. Svare på e-poster. Svare på spørsmål i gruppen. Ha daglige livesendinger. Gi tilbakemeldinger på oppgavene.
Det er mye jobb. Uten tvil. Og særlig hvis du da går over i en uke med lansering etterpå.
Jeg måtte gjøre en endring
Det var sånn jeg pleide å arrangere den. Først en uke challenge, og så en uke lansering. Og jeg ble rett og slett utmattet av det.
Derfor tvang det seg fram en endring.
Jeg elsker fortsatt å arrangere challenges, men det tok rett og slett for mye tid og energi. Det gikk ikke lengre an å ha to store live challenges i året i tillegg til lanseringer. Derfor bestemte jeg i 2021 at jeg skulle slutte med challenges.
Eller, jeg sluttet med live challenges.
Les mer: Her er mine store planer og mål for businessen i 2022!
Jeg gjorde det til evergreen challenge
En av de aller største endringene jeg har gjort i businessen min i løpet av disse årene som gründer, har vært å gjøre om hele businessen fra live til evergreen.
Jeg sluttet med live lanseringer, og jeg sluttet med live challenges.
Men, siden challenges fungerer så bra for å selge og det er en gøy måte å jobbe på, hadde jeg ikke lyst til å bare legge dem helt bort. Jeg har jo også brukt mye tid på å lage disse challengene i løpet av årene. Det ligger masse læring i dem som fortsatt er supereffektivt og vil kunne hjelpe mange.
Derfor bestemte jeg meg for å gjøre om flere av dem fra live til evergreen challenges.
Jeg er opptatt av gjenbruk. Å jobbe effektivt. Å få mest mulig ut av både tiden min og jobben jeg gjør. Og derfor var denne strategien perfekt for meg.
På den måten får jeg fortsatt mer tilbake fra tiden jeg brukte på å lage og arrangere dem. De vil fortsette å bidra til å bygge e-postlisten min, og de vil fortsette å bygge tillit til målgruppen. I tillegg vil de kunne hjelpe dem som ønsker å få en kickstart til å komme i gang med det temaet som challengen tar for seg.
Win-win for både meg og målgruppen.
Evergreen er mer populært
Onlinebusiness-verdenen har forandret seg de siste årene. Lanseringer fungerer ikke like godt lengre. Folk vil ha ting mer «nå», og gidder ikke vente 3 måneder på at kurset ditt åpner igjen. I tillegg er det utmattende å ha store lanseringer, særlig hvis man fortsatt er et one woman-show og må gjøre alt selv.
Derfor ser vi at det å gjøre både produkter og hele business-strukturen evergreen blir mer og mer populært. Jeg har selv hoppet av lanseringstoget og bygger opp en helt ny og evergreen struktur for min hele business.
Les mer: Hvorfor jeg slutter med lanseringer og hva planen er nå!
Kanskje du vurderer noe av det samme? Å gjøre businessen din mer evergreen?
Hvis du har arrangert challenges før, vil jeg definitivt anbefale deg å ta dem med over i en evergreen struktur. Derfor vil jeg vise deg hvordan du kan gjøre om fra gjøre om fra live til evergreen challenge.
Slik gjør du om live til evergreen challenge
Jeg vil generelt anbefale at du tar en challenge du har gjort live og så gjøre den om. Da vil du vite at den fungerer og ha testimonials å bruke. Men om du ikke har arrangert challenge før, går det også an å lage en ny som blir evergreen challenge helt fra starten av.
Hvis du trenger hjelp til å lage en challenge finner du undervisning om det her!
E-poster
Når challengen er live, sender du ut en ny e-manuelt post hver morgen med dagens arbeidsbok og tema. Challengen går som regel fra mandag til fredag.
I evergreen challenge kan du gjøre dette enkelt uten at du trenger å forholde deg til det, ved å lage en sekvens i e-postsystemet ditt.
Les mer: Hvorfor jeg bruker ConvertKit og ikke Kajabi til e-postlisten min
Du setter den til å sende ut automatisk hver dag på morgenen, uavhengig av dag. De som melder seg på kan starte på en lørdag om det er da de melder seg på. Så får de en ny e-post hver dag i 5 dager.
Slik ser det ut i min målgruppe challenge:
Arbeidsbok
Arbeidsboken er ikke så veldig forskjellig mellom live og evergreen challenge. Den eneste forskjellen jeg anbefaler, er at du legger til en side på slutten der du promoterer det du vil selge. Spiller ingen rolle om det er kurs eller medlemsportal, men det må være noe som passer til temaet for challengen.
Vinkle teksten til at det hjelper dem videre etter det de nå har jobbet med.
«Nå er du ferdig med challengen der vi har bla bla, dette kurset vil hjelpe deg til å bla bla». Det du selger er det neste logiske steget.
Husk å fortelle dem hvor de kan kjøpe det, og legg gjerne inn lenke om du bruker et program hvor det er mulig å eksportere PDF med aktive lenker.
Community og hjelp
Når jeg har arrangert live challenge, har jeg alltid hatt en egen pop up-gruppe for de deltakerne. Et sted de kan samles og bli kjent med de andre, hvor jeg har livesendinger og hvor de deler svaret på oppgavene så jeg og andre kan gi tilbakemelding.
Når du har en evergreen challenge vil det ikke fungere så bra med en pop up-gruppe siden det varer hele tiden. Derfor vil jeg anbefale at du benytter din gratis Facebookgruppe til dette, hvis du har det.
Det er en fin måte å bygge gratisgruppen din på, samtidig som du fortsatt gir de som tar challengen et sted å spørre om hjelp og få tilbakemeldinger.
I tillegg bidrar det til at flere vil ta challengen, fordi når folk poster oppgavene i gruppen vil andre se det og få lyst til å delta. Kanskje de ikke hadde hørt om challengen din før, men nå ble de bevisste på den.
Les mer: Mine 7 beste tips til hvordan du kan drive en suksessfull Facebookgruppe
Livesendinger
Livesendinger er en viktig del av en challenge. De lar deg få vise personlighet og kunnskap, og bygger enormt mye tillit på bare noen få dager. Dette mister du i utgangspunktet når du går til evergreen challenge.
Men, har du arrangert challengen din live før har du sannsynligvis gamle livesendinger liggende i gruppen du hadde. Da kan du enkelt gå inn og laste dem ned, legge dem på en egen side for hver dag og så lenke til den i dagens e-post som sendes ut.
På den måten får du gjenbrukt den kunnskapen du har delt og tiden du har brukt på det, og du har en måte å fortsatt bygge den tilliten på.
Det er noe helt annet å se og høre deg live enn å bare lese tekst, så jeg vil absolutt anbefale deg å gjenbruke tidligere livesendinger hvis du har.
Slik ser det ut på dag 1 i min Reels challenge:
Salg/promotering
Det siste punktet er å selge produktet ditt. Det er litt vanskeligere i en evergreen challenge. Når du er live har du den energien som følger med det, og det faller seg helt naturlig å snakke om kurset eller medlemsportalen din mens du underviser og hjelper.
Når det er evergreen, blir det hands off og du får ikke helt den samme personlige touchen.
Hvis du legger ved tidligere livesendinger vil de kunne få litt salg der siden du forhåpentligvis snakker om produktet ditt i løpet av sendingene du hadde da du arrangerte den live. Så det hjelper.
Men i en evergreen challenge handler det om å følge opp med e-poster der du selger.
Når challengen er over, når de 5 dagene med e-poster har gått, må du fortsette å sende dem e-poster der du promoterer. Du kan ikke være redd for dette steget. De trenger å høre om det du selger, fordi det er det neste steget som vil hjelpe dem.
De meldte seg på challengen din for å få hjelp til det den handler om, og nå vil de ta det et steg videre og fortsette å jobbe mer og gå dypere i temaet.
Fokuser på det når du selger i e-postene etterpå. Fokuser på hvordan det hjelper dem, hvilket resultat de kan få ved å bruke kurset eller medlemsportalen din. Hva de kan oppnå, hvordan de kan få det. Hvilke endringer de kan klare.
Det holder ikke med én e-post. Du må sende minst 2-3 med noen dagers mellomrom.
Fokuser på litt forskjellige vinklinger i hver e-post, så treffer du dem på litt forskjellige områder.
Blir det avmeldinger? Ja, selvfølgelig. Gjør det noe? Nei. Hva skal du med folk på e-postlisten som ikke er interessert i det du selger?
Det er helt normalt at noen melder seg av når du promoterer. Men det er også mange som trenger å høre om det du selger, og de er viktigere.
Virker det like bra som live challenge?
Nei. Det gjør ikke det, og det er ikke noe å legge skjul på.
Det er lite som kan matche den energien du får i noe som er live. Det å kunne være aktivt til stede og at deltakerne er sammen om noe som skjer i en begrenset periode.
De blir pushet til å gjøre fordi det skjer akkurat den uken. Livesendingene driver dem fremover og hjelper dem, og du er til stede for dem. Det blir et annet momentum når alle er samlet i en egen gruppe og jobber sammen med det samtidig.
Når du har en evergreen challenge mister du de tingene. Det er fortere at de faller av. At de ikke gjennomfører. De får ikke like gode tilbakemeldinger og føler ikke at de er en del av noe. Det er også lavere konvertering på grunn av disse tingene.
Så hvorfor anbefaler jeg det og gjør det selv, da?
Fordi hvis du ikke har kapasitet til å arrangere live challenge er evergreen challenge et mye bedre alternativ enn ingenting.
Det vil fortsatt fungere til å bygge e-postlisten din og gi deg noen salg. Det virker, selv om det kanskje ikke virker like godt.
Har du challenge, og kommer du til å gjøre den evergreen nå?
Heisannn! Denne var veldig nyttig! Hvem anbefaler du denne modellen til? «Når»
kan det være fornuftig å se på en slik type modell? 😃
Hei Renathe! Så bra at du likte det 😊 Alle kan bruke denne modellen så lenge målgruppen din liker challenges. Det er ikke absolutt alle målgrupper som liker det, men de aller fleste gjør.
Det finnes sånn sett ikke noen fasit på når du kan gjøre dette, men jeg vil anbefale at du kjører challengen live en gang eller to minst, før du gjør den evergreen. Du trenger å se at den fungerer og få tilbakemeldinger sånn at du kan forbedre den. Du kan også få testimonials når den går live, som du kan bruke til promo etterpå 😊