For å drive en business, trenger du salg. Du er nødt til å ha en inntekt.
Dessverre er det ikke sånn at selv om du har laget verdens beste kurs eller mest nyttige medlemsportal, så selger det i bøtter og spann av seg selv. At du bare kan åpne påmeldingen og så strømmer det inn hundrevis med kunder.
Ingenting selger av seg selv. Du må selge for å selge.
Og det er her du møter en av dine største utfordringer.
Frykt for å plage folk
Du synes nemlig det er vanskelig å selge.
Du er ukomfortabel med det. Kvier deg for å gjøre det. Synes det er vanskelig. Du føler at du maser og driver med spam.
Vi er alle redde for å bli den selgeren som står midt i gågata og roper etter folk. De som prøver å prakke på oss krillolje, billigere strøm- eller mobilabonnement, eller gud vet hva. De du går omveier for å ikke måtte snakke med.
Du vil ikke være en sånn, og du føler deg sånn når du snakker om det du selger. At du pusher det på folk som ikke vil ha det.
Dermed unngår du hele problemet ved å la være å selge. Ikke sant?
Men det er problem for deg, fordi det hindrer businessen din i å vokse.
Markedsføring er en stor del av å bygge og drive business, uansett hva vi selger og hvilken nisje vi er i.
Vi er helt nødt til å promotere og markedsføre produktene og tjenestene våre, alle sammen.
Kan du selge kurs uten å promotere det? Ja, noen. Vil du selge nok til å vokse og skalere og kunne leve av den businessen? Ikke sjanse i havet.
Salg er mindset – og det kan endres
Det finnes mange ting du kan gjøre for å selge mer. Mange forskjellige strategier, som alle kan være effektive og gode. Webinar og challenge, for eksempel.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
Men det hjelper jo ikke hvis det stopper opp for deg lenge før du kommer til promoteringen.
Det nytter ikke å arrangere et webinar hvis du hopper over salgsbiten på slutten. Det er ikke så mye verdi i en challenge hvis du ikke klarer å selge kurset eller portalen til deltakerne etterpå.
Salg sitter i hodet. Det handler veldig mye om mindset.
Så hva gjør du da, når du synes å selge er noe møkk og herk? Går det an å gjøre noe med det?
Det gjør det, heldigvis.
Du må endre hvordan du tenker på deg selv og det du selger.
Og jeg har et viktig og supereffektivt triks som kan utgjøre en stor forskjell i hvordan du ser på salg.
Det vil gi deg et nytt perspektiv som gjør det mye enklere å selge.
Kjernen til problemet
Hovedproblemet ditt, er at du tenker at du skal selge noe til folk som ikke vil ha det.
Det er derfor du føler at du maser, og at det er spam.
Allerede her ligger kjernen til problemet ditt, og det er dette tankesettet vi må endre.
Det er en grunnleggende feil i hvordan du tenker, som påvirker utgangspunktet for alt du gjør i businessen din.
Bare se her.
Målgruppe
Den største forskjellen mellom deg og krill-pusheren, er at du ikke prøver å selge til alle.
Du har en målgruppe. Du er tydelig på hvem du skal hjelpe og med hva.
Jo da, det er work in progress og vi kommer aldri helt i mål med målgruppe. Men du jobber med saken og du retter deg mot noen konkrete folk. Enten det er gravide, småbarnsforeldre, utrente, gründere eller noe annet. Så har du et utgangspunkt med folk du skal hjelpe med produktene og tjenestene dine.
Det betyr at de som følger deg gjør det FORDI de vil høre og lære mer om det du driver med. Ikke på tross av det du driver med.
Det var ikke sånn at de tilfeldigvis begynte å følge deg ved en feil og nå finner de ikke «avfølg»-knappen.
De følger deg med vilje
Spam betyr uønsket. E-poster de ikke har bedt om, for eksempel.
Det er ikke det du driver med.
De som er på e-postlisten din har selv valgt å melde seg på. Dermed er det per definisjon ikke spam når du sender dem e-post. De har også mulighet for å melde seg av listen din hver eneste dag, men de velger å bli.
Det er frivillig å være medlem i Facebookgruppen din, eller å følge deg på Instagram. De som er med i gruppen kan forlate gruppen når som helst. De kan slutte å følge deg på Instagram akkurat nå de vil, hvis de vil.
Det betyr at de som henger rundt deg, velger det. Det er ikke tilfeldig. De vil høre fra deg.
De følger deg fordi de er interesserte i det du driver med og snakker om. De vil lære mer. Synes det er nyttig. Det hjelper dem, enten med mindset eller praktisk.
La folk få bestemme selv
Det som skjer når du ikke snakker om produktene og tjenestene dine, er at du tar en avgjørelse for dem.
Du tar fra dem en potensiell mulighet til å få hjelp til noe de sliter med. Eller å kunne lære om noe de vil bli bedre på.
De følger deg for å få hjelp med det du driver med. Men når du ikke forteller om at du kan hjelpe dem enda mer via kurset, portalen eller 1-1-tjenester, frarøver du dem muligheten til å få den hjelpen de søker.
Når du ikke snakker om produktene dine, bestemmer du for dem at dette trenger de ikke.
Du tar en stor avgjørelse for dem. Og vet du hva?
Det er ganske frekt, faktisk.
Tenk hvis det fantes noen der ute som kunne hjelpe deg eller kanskje barnet ditt, med akkurat det du trengte hjelp til. Du sitter der desperat og Googler og Googler for å prøve å finne den hjelpen du søker. Og så finnes den faktisk, men du fikk aldri vite om det fordi den som selger det har bestemt at du ikke trenger det.
Du må stole på at folk klarer å ta den beste avgjørelsen for seg selv.
Du vet ikke best hva andre trenger. De må få bestemme selv om dette er noe de trenger, eller ikke.
Men for å kunne ta den avgjørelsen, må de høre om det du selger.
Derfor må du promotere
De trenger informasjon for å kunne bestemme seg. De må vite hva produktet eller tjenesten handler om og hvordan den kan hjelpe dem. De må vite at du tilbyr 1-1-tjenester og hvordan det foregår.
Deretter kan de ta et valg om de trenger den eller ikke.
Det betyr at du er nødt til å snakke om produktene og tjenestene dine, sånn at de vet hva de handler om og kan ta et informert valg.
Det er faktisk din plikt å fortelle hvordan du kan hjelpe dem, sånn at de kan få den hjelpen de trenger hvis de velger det.
Fokuser på å hjelpe, ikke å selge
Dette er det store mindset-trikset. Den effektive endringen som vil gjøre det enklere for deg å selge.
Du må fokusere på å hjelpe, ikke å selge.
Alle de tingene vi har snakket om her ender og kan oppsummeres i dette. Når du promoterer produktene og tjenestene dine, kan du fokusere på hvordan det hjelper dem som trenger det. Fordi det er de som vil følge deg, som gjør det. Det er de som ønsker å lære mer fra deg som følger deg.
Og det er de som vil kjøpe fra deg som kjøper.
Din jobb når du promoterer er ikke å lure folk til å kjøpe. Du driver ikke med skremselspropaganda eller bro marketing.
Du tvinger INGEN til å kjøpe ved å snakke om noe.
Det eneste du gjør, er å fortelle dem hva kurset eller portalen handler om og hva den kan hjelpe med. Hvilke problemer det løser og hvordan de kan få det ved å ta i bruk din kunnskap og få din hjelp.
Resten er opp til dem.
De kan velge om de vil slutte å følge deg, eller ikke. De kan velge om de vil kjøpe, eller ikke. Men da får de ta det valget selv.
Hva tenker du, var dette til hjelp og gjør det det enklere for deg å selge produktene og tjenestene dine?
Vil du jobbe videre med salgsmindsettet ditt?
Mindset er en utrolig viktig del av å drive business, og dette er derfor et tema vi har jobbet med i Businesstrategi. Som jeg nevnte i starten av innlegget så hjelper det ikke med all verdens strategier for å skalere businessen hvis det stopper opp på salg. Fordi uten salg, ingen business.
Hvis du vil få øyeblikkelig tilgang til innholdet om salgsmindset som ligger i Businesstrategi så du kan gå enda dypere inn i dette, kan du bli med her. Det ligger og venter på deg.
Du får også tilgang til masse annen undervisning som ligger i portalen, om alt fra salgstrakter og Facebookannonser til målgruppe og e-postliste.
Du kan se en komplett oversikt over alle ressursene som ligger i portalen og venter på deg her.
Tusen takk, dette er en veldig flott og nyttig tekst!
For meg er det også utrolig vanskelig å «selge» (markedsføring). Jeg er alltid «redd» for å ville påvirke folk og jeg vil ikke at noen skal gjøre det mot meg. (-;
Men det er selvfølgelig sant. Når jeg kjøper noe selv, er jeg i grunnen takknemlig for at dette tilbudet finnes – og at jeg fant det. – Ellers ville jeg ikke kjøpt den.
Logisk sett føler mine/våre kunder det samme.
Men noen ganger er det vanskelig å få det i hodet.
Ja, det er jo akkurat det som er så vanskelig. Å se at det vi føler og tenker, faktisk er det samme som våre kunder og følgere gjør. Men det er helt sant som du sier, at det er takknemlighet for en løsning på problemet. Så lenge vi er ærlige, ikke overselger og ikke later som at det vi selger er noe det ikke er (bro marketing), så er det ikke lureri. Vi bare forteller dem hva vi kan tilby og hjelpe med, og så er det jo helt opp til dem om de vil kjøpe, eller ikke ☺️