Du har kanskje fått med deg at jeg har lansert min tredje medlemsportal, som heter HabitBingo? Det er en portal hvor medlemmene får et nytt bingobrett tilsendt hver måned.
Det er en kjempegøy måte å jobbe på, og medlemmene elsker det.
Men, det er ikke bare jeg som kan bruke bingo i businessen. Du kan også benytte deg av den morsomme arbeidsmetoden i din business.
Det kan hjelpe businessen din på mange måter, både til markedsføring og inne i kurs og portaler.
Hvorfor fungerer bingo? Fordi gamification
Bingo fungerer utrolig bra fordi det spiller på det som heter gamification. Eller spillifisering, som det heter på norsk.
Gamification betyr å ta elementer og prinsipper fra spill inn i områder som ikke er spill, som for eksempel business.
Det gamification gjør, er å ta de tingene vi liker fra spill som gjør at vi engasjerer oss, og tilføre dem til businessen. Vi trigger de samme elementene i hjernen.
Det kan være for eksempel konkurranseinstinktet ved å bli først eller vinne noe, eller belønningssenteret ved å føle tilfredshet ved å fullføre.
Det kan gjøre at vi engasjerer oss mer, at vi gjør oppgaver, at vi fullfører noe, og at vi føler oss mer motiverte. Blant annet.
Hvordan det fungerer i praksis for bingo
Du kan bruke gamification på mange måter i en business, og bingo krysser av for flere av disse elementene og strategiene.
Det trigger konkurranseinstinktet. Oppgavene du gjør blir mer interessante og gøyere å fullføre.
Behovet ditt for å krysse av oppgaver på brettet er kanskje større enn du vet, og det gjør at du blir drevet fremover . Konkurranseinstinktet ditt pusher deg til å jobbe for at du skal kunne krysse ut.
Det gjør at du får gjort flere små oppgaver du kanskje utsetter.
Fordi du har et så stort behov for å krysse av oppgaver, vil du prioritere små oppgaver som du kanskje ellers ikke tar deg tid til. De små oppgavene kan være viktige for businessen din, men når vi har det travelt og det er mye å gjøre havner de ofte sist. Med bingo får du gjort dem, og det føles godt.
Det gjør at du får gjort kjedelige oppgaver du utsetter.
Selv om vi vil ha det gøy i businessen vår, finnes det oppgaver som er dritkjedelige. Sånn er det bare. Jeg er ikke akkurat fan av regnskap, for eksempel. Men det må jo gjøres.
Ved å putte kjedelige oppgaver på et bingobrett sørger jeg for at kunder, medlemmer eller studenter får et incentiv til å gjøre dem. Du får belønning for å gjøre dem ved at de kan krysse dem ut, og det gjør dem automatisk litt mindre kjedelige å gjøre.
Du lærer nye ting samtidig som du får mer gjort.
Noen oppgaver vil være nye for deg og handle om ting du ikke har tenkt på at du bør gjøre eller ha. Derfor gjør ikke bingo bare at du får mer gjort og at det er gøy å gjøre oppgavene. Det bidrar også til at du fortsetter å utvikle deg og businessen din.
Et konkret eksempel på dette er for eksempel da vi hadde temaet Businessbingo i HabitBingo.
En av oppgavene der var å samle lenker til alle freebies i et felles dokument sånn at det er enkelt for deg å finne fram når du skal dele dem. Det var nytt for mange.
Hvordan lager du bingo?
Okei, så du vil bruke bingo i businessen din. Men hvordan gjør du det?
Poenget med bingo er at de mottar et brett med oppgaver på, som de skal fullføre. De kan få både bingo og blackout. Bingo betyr at de har krysset av én rad med oppgaver, blackout betyr at de har fylt hele brettet.
Alle oppgavene på brettet handler om det samme temaet, men dekker gjerne litt forskjellige områder av det temaet. Du kan selv bestemme hvor mange oppgaver du skal ha, jeg har 25 på mine bingobrett.
Du kan designe brettet på canva.com. Last det ned som en PDF.
Vil du teste bingo selv først og se hvordan det fungerer? Last ned gratis Instagrambingo her!
3 måter du kan bruke bingo i businessen din
Det er helt opp til deg og din kreativtet hvordan du bruker bingo i businessen din, men her får du tre eksempler. Du må gjerne lage disse, men bruk det også som inspirasjon til å tenke på andre måter du kan bruke det for akkurat din business.
1. Som freebie for å bygge e-postlisten
Et bingobrett kan være en god listebygger, så test det gjerne ut som en freebie. Lag et bingobrett rundt et tema din målgruppe er opptatt av og trenger hjelp til. Det vil bidra til at de får jobbet med temaer de trenger å jobbe med, og samtidig opplever at du hjelper dem og at de får fremgang. Begge deler er veldig viktige elementer i en god freebie.
Poenget er å få dem på e-postlisten og at de føler at du hjelper dem så du bygger know, like and trust.
Les mer: De to viktigste tingene du må tenke på når du lager freebie
2. I onboarding-sekvens for nye kunder eller medlemmer
Enten du selger onlinekurs eller har medlemsportal, så er det viktig å ta godt imot nye kunder og medlemmer. Derfor bør du ha en serie med e-poster alle nye kunder får. Formålet er at de føler seg godt ivaretatt og at de hele tiden vet hva de skal gjøre, og at du sørger for at de kommer i gang med jobbingen.
Det kan et bingobrett hjelpe med. Lag et brett med oppgaver de må gjøre når de er nye i kurset eller portalen din. Oppgavene kan være alt fra å bli med i Facebookgruppen eller å presentere seg i gruppen, til å logge inn, lagre innloggingen som bokmerke eller se velkommen-videoen.
Poenget er ting de bør gjøre for å komme i gang med innholdet, så ikke det bare ligger der og de faller av lasset.
3. Som en del av undervisningen
Du kan også bruke et bingobrett i kurset eller medlemsportalen din, som en del av undervisningen. Det kan være at de kommer til en spesifikk modul i kurset hvor du vet at dette er vanskelig og de trenger motivasjon til å fullføre, eller at du vil at de skal ta i bruk tidligere innhold i portalen din.
Oppgavene kan være alt ifra å se en livesending, til å krysse ut en leksjon eller fullføre en kursmodul.
Poenget er at de skal ta i bruk innholdet i kurset eller portalen og få gjort mer, sånn at de opplever at innholdet faktisk hjelper dem.
I et kurs vil det bidra til mer fornøyde kunder og gode anbefalinger, og for en medlemsportal vil det i tillegg bidra til bedre retention.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Mine 3 beste tips for et godt bingobrett
Jeg har laget mange bingobrett og har også fått mange tilbakemeldinger og sett hvordan de forskjellige brettene og oppgavene blir mottatt. Her er mine beste tips for å bruke bingo for businessen på en god måte.
1: Varier vanskelighetsgraden
Det må være forskjellig vanskelighetsgrad på oppgavene. Det må være noen de kan krysse ut ganske fort, og noen som krever at de jobber litt sånn at de også opplever fremgang.
2: Lag en god miks av oppgavene på brettet
Fordel de lette og vanskelige oppgavene litt mellom radene på brettet. Du vil at de må både gjøre noen lette og noen vanskelige for å få bingo. Ikke samle alle de lette på en rad og alle de vanskelige på en.
3: Gi dem muligheten til å bytte oppgaver
Noen av oppgavene på brettet du lager vil være umulig for dem å fullføre av praktiske årsaker. Derfor bør de kunne be om en ny oppgave som erstatter den de ikke kan gjøre. Det er viktig for at de skal ha muligheten til å få blackout. Det vil påvirke energien de legger i brettet hvis de ser med en gang at det er oppgaver de ikke får gjort.
Test bingo selv og lær
Jeg vil anbefale deg å teste bingo selv først, før du tar i bruk bingo i businessen din.
Det er viktig at du forstår hvordan det fungerer og at du selv har følt på den følelsen av å jobbe med bingo for å kunne lage et godt bingobrett for din målgruppe.
Du kan laste ned min gratis Instagrambingo og selv se hvordan det fungerer og hvor gøy bingo er!
PS: Hvis du fullfører brettet innen 30 dager vil du motta en premie. Jupp, det er enda et steg i gamification-stigen.
«Jeg er ikke akkurat fan av regnskap». How dare you.
Sorry not sorry 😂😂🤷♀️