Ouf. 2021. Hvor skal jeg egentlig begynne?
Da vi la 2020 bak oss tror jeg de fleste av oss kanskje trodde at dette året skulle bli bedre. Hvordan kunne det bli verre enn 2020, liksom?
Vel, det gjorde det. I alle fall for meg.
Selv før jeg dykker ned i analysen og tallene, så sitter jeg igjen med det at 2021 har vært et utfordrende år. Både for meg og for businessen.
Det er egentlig ikke noe som har gått fryktelig galt. Mer det at hele året har føltes som en motbakke. Vi var stuck i Thailand for andre året på rad, det ble vanskeligere å selge og mange fikk utfordringer med både økonomien og mindsettet.
Mens fjoråret føltes mest som et sjokk og vi gjorde så godt vi kunne og kom oss igjennom det ganske OK tross alt, føles 2021 mer som et mentalt vakuum.
Vi er slitne etter så lenge med tiltak. Så mye fram og tilbake. Frykt, stengte grenser, stengte byer og avstand.
Dette året har nok tæret mer på oss fordi det aldri tar slutt. Men vi har jo kommet oss igjennom det også, så la oss dykke ned i året og se.
Hvordan gikk det for businessen min? Her er en oppsummering og gjennomgang av 2021.
Gjennomgangene har endret seg
Jeg har alltid en analyse og gjennomgang av året som har gått når vi kommer til desember. Det er smart å se både om jeg klarte å gjennomføre planene jeg la, og å se på hvilke resultater jeg fikk og endringer jeg gjorde i løpet av året.
Disse analysene har forandret seg i løpet av årene jeg har gjort det, i takt med at jeg og businessen også har forandret oss.
I starten hadde jeg mest fokus på å vokse, så målene mine handlet om antall blogginnlegg jeg skulle skrive, følgere på sosiale medier, trafikk til nettsiden og antall på e-postlisten.
Les de tidligere og senere oppsummeringene her: Slik har året gått for businessen min
Jeg gjør en slik oppsummering og gjennomgang av 2021 for min egen del, for å se hva som har skjedd og hvordan året har gått. Men jeg velger også å dele dem offentlig med deg for å hjelpe deg.
For å inspirere deg. Motivere deg. Og vise deg hva som er normalt, og ikke.
Det er mange gründere som gjør slike gjennomganger, men de deler det ikke offentlig. De holder det for seg selv. Det er jo selvfølgelig helt lov, men jeg velger å dele med deg fordi det å være åpen og ærlig er viktige verdier for meg, og fordi jeg vet at det vil hjelpe deg.
Fordi alt jeg gjør, kan du lære av. Og det er det viktigste for meg, og det jeg brenner for.
Oppsummering 2021
Jeg legger alltid mange detaljerte planer for året som kommer, og de finner du i et eget blogginnlegg. Du kan lese om målene jeg satte meg for dette året her:
Les mer: Mine planer og mål for 2021
Det er de målene jeg skriver om der jeg har styrt året etter, og som jeg går igjennom og evaluerer i denne oppsummeringen.
Du finner neste års mål og planer i et eget blogginnlegg som kommer neste uke!
Men først: En oppsummering og gjennomgang av 2021.
Hovedmål
Hovedmålet mitt for 2021 var å få Businesstrategi til å vokse, og fortsette å lage aktuelt og nyttig innhold.
Jeg har tidligere hatt mange forskjellige produkter og tjenester som har hatt litt forskjellig fokus. Det har gjort det litt vanskelig for meg å rendyrke målgruppen.
Målet for dette året var derfor å rendyrke både målgruppen og produktene jeg tilbyr mer, med hovedfokus på å bygge Businesstrategi videre opp.
Det både klarte jeg, og klarte jeg ikke.
Slik gikk det med Businesstrategi
Jeg har klart å gjøre Businesstrategi til hovedproduktet mitt, og å rendyrke den målgruppen mer.
Det har vært en jobb, men jeg har for eksempel fjernet freebies som ikke lengre passer den nye målgruppen. Jeg har laget nye freebies som passer bedre. Jeg har skrevet blogginnlegg og delt innhold som er 100 % rettet mot målgruppen til Businesstrategi. Det har fungert, og både følgere på sosiale medier og folkene på e-postlisten passer bedre til produktene jeg selger og det jeg vil jobbe med.
Det jeg ikke har klart, er å få Businesstrategi til å vokse som jeg ønsket.
Det er omtrent samme antall medlemmer i portalen nå som på samme tid i fjor. Det har selvfølgelig kommet nye folk inn, men det har også vært utmeldinger. Det har dermed ligget på et stabilt nivå totalt.
Jeg har gjennomsnittlig retention på 93 % for dette året, noe jeg er veldig fornøyd med.
Det betyr at 93 % av medlemmene har forblitt medlemmer fra måned til måned. Det viser at de aller fleste er fornøyde, og det sier meg at det ikke er derfor portalen ikke vokser.
Det jeg derimot både ser og hører, er at en av hovedgrunnene er at mange har fått en tøffere økonomi det siste året, og har måtte ta noen valg rundt hva de betaler for. Det finnes nå mange medlemsportaler i Norge og mange er medlem i flere, men har i løpet av året måtte prioritere.
Jeg ser at også flere andre portaler har mistet mange medlemmer i løpet av 2021, så dette er nok en trend mange opplever i år.
Overraskende mål
Jeg har lært at jeg må ha med et punkt som heter overraskende mål, fordi jeg får alltid en god idé jeg ikke ante jeg skulle få i løpet av året 😅
Som du vet er jeg stor fan av å planlegge, men en god plan har også rom for endringer og justeringer. Den er aldri skrevet i stein, den er et utgangspunkt. Det å ha en plan gjør at du har rom til å gjøre endringer og teste nye ting, fordi du har kontroll på alt det andre.
Det var noe jeg fikk god bruk for i 2021, fordi jeg lanserte to nye produkter jeg ikke visste jeg skulle for ett år siden.
Mastermind om medlemsportal
Jeg elsker å drive medlemsportal, og synes det er et fantastisk produkt for businesser. Men jeg så at det var mange som slet med å komme i gang. De ville ha en portal, men det virket som et fryktelig stort og komplisert prosjekt og de utsatte og utsatte.
Derfor lagde og lanserte jeg en helt ny Mastermind i 2021!
Jeg ville hjelpe de som vil ha portal til å få det gjort, til å få ut fingeren og lage den. Det å ha repeterende inntekt er en utrolig god trygghet, og jeg personlig synes det er mye gøyere å drive portal enn å selge onlinekurs.
Masterminden startet i mai, og det var 10 deltakere med. De lanserte sine medlemsportaler 12 uker senere, i midten av juli.
Det var ikke optimalt å lansere midt i sommerferien, men det var da det passet og det var bedre å få gjennomført og teste enn å vente et helt år.
Jeg var så spent på hvordan Masterminden ville fungere, men jeg synes det var fantastisk gøy å få følge deltakerne så tett og å hjelpe dem til å lage og lansere.
Jeg fikk også utrolig gode tilbakemeldinger fra dem, så det ga meg en trygghet i at dette produktet både fungerer og at det er behov.
Du kan lese mer om dette i blogginnlegget om planene for neste år, men jeg kan allerede nå avsløre at jeg har fått Mastermind om medlemsportal inn i planen for 2022, og den åpner for søknader allerede 1. januar!
Les mer om Mastermind om medlemsportal her!
Membership Community
Den andre tingen jeg ikke ante at jeg skulle lage da jeg skrev planene for året, var en ny medlemsportal. Det så jeg ikke for meg hverken at jeg hadde tid til eller hva den skulle handlet om.
Men en av de tingene som skjedde da målgruppen ble mer rendyrket, var at jeg plutselig oppdaget et nytt behov.
Det er blitt mange medlemsportaler i Norge, men det jeg så, er at mange synes det var litt vanskeligere å drive en portal enn et kurs.
Det å drive en medlemsportal er veldig annerledes enn alt annet, både med hvilke oppgaver vi har, men også det mentale rundt utmeldinger, å skape engasjement i communitiet og å klare å beholde medlemmer.
Jeg så derfor behov for å kunne møte og snakke med andre som forstår oss. Vi trengte et sted med andre som også har portal, og har de samme erfaringene og utfordringene.
Dermed så Membership Community lyset, Norges eneste community kun for oss med medlemsportal.
Portalen ble lansert 30. august, så vi har ikke holdt på så lenge og den er fortsatt i beta-modus. Men det er en kjempefin gjeng som har blitt med og jeg ser at dette er et viktig produkt.
Vi har månedlige Zoom-møter der vi diskuterer mindset og stiller spørsmål, og vi har også en egen Facebookgruppe der vi kommer med tips og råd, deler hjertesukk og #wins, og dette er helt klart et produkt som fungerer og trengs.
Erfaringene og tilbakemeldingene har så langt vært gode, og jeg er veldig glad for at vi har fått til et spesialisert community kun for portal-eiere.
Workshop planlegg 2021 for businessen
Det siste produktet jeg lanserte som jeg ikke hadde på planen, var ironisk nok, en workshop om planlegging 😅
Jeg visste hele tiden at jeg skulle ha planlegging som tema i Businesstrategi i november, men jeg hadde ikke bestemt helt hvordan det skulle foregå. Da jeg jobbet med det i løpet av året, kom jeg fram til at jeg ville arrangere en workshop der vi satte oss ned på Zoom og la planen for neste år sammen.
Jeg ville ikke lage bare en arbeidsbok eller ha en workshop om planlegging, jeg ville GJØRE. Jeg ville planlegge live.
Det ble månedens innhold i Businesstrategi. Det var gratis å delta for medlemmene, men jeg åpnet også for at dem som ikke er medlem kunne kjøpe plass i workshopen.
Det å planlegge for et helt år fram i tid og å klare å legge en plan du faktisk kan gjennomføre, er noe alle bør gjøre og kunne. Derfor ville jeg gjøre dette til en workshop alle kunne delta på.
Tilbakemeldingene etter workshopen var fantastiske, jeg har knapt fått så gode tilbakemeldinger på noe før. Så dette var uten tvil et produkt som både traff målgruppen og fungerte. Bonusen er at jeg også storkoste meg og virkelig digget å lage og arrangere dette produktet.
Gründermøter
I blogginnlegget jeg skrev i fjor med planene for dette året, offentliggjorde jeg et nytt produkt. Jeg opprettet et produkt som het Strategi-Zoom, et 2 timers Zoom-møter med et konkret tema, som alle kunne kjøpe plass på.
I løpet av 2021 endret jeg navn på dem til Gründermøter.
Målet var å arrangere 4 Gründermøter i løpet av 2021, med forskjellig tema. Planen var først medlemsportal, så onlinekurs, så lansering, og så kanskje medlemsportal igjen.
Men, etter hvert som jeg jobbet med det, oppdaget jeg at jeg ikke selv ønsket å fokusere på onlinekurs eller andre ting. Dermed gjorde jeg om på planene, og det var kun medlemsportal som var tema.
Jeg arrangerte 3 av de 4 møtene jeg hadde planlagt, og alle handlet om medlemsportal.
Det siste møtet droppet jeg rett og slett fordi disse Gründermøtene om medlemsportal bidro i veldig stor grad til at jeg så behovet for Membership Community og lanserte den.
Det er akkurat et slikt 2 timers langt Zoom-møte med andre medlemsportaleiere du får som medlem i Membership Community, og det er derfor ikke lengre behov for Gründermøter.
Dette er nå derfor et produkt jeg ikke tilbyr lengre.
Lanseringer
Det er alltid spennende å evaluere lanseringer. Målet var å åpne Businesstrategi for nye medlemmer 5 ganger i løpet av 2021.
To av dem skulle være store lanseringer som varer i en uke med challenge foran, mens tre av dem skulle være flashlanseringer i 48 timer.
Dette målet klarte og gjennomførte jeg.
Jeg arrangerte to challenger, en om video og en om Reels, jeg hadde en ukeslang lansering på våren og en på høsten, og tre flashlanseringer fordelt ut i mellom de store.
Målet var å lansere Masterminden over 4 uker før oppstart, og det gjennomførte jeg.
Gründermøter ble lansert 3 ganger i løpet av året, en gang mindre enn planlagt.
Det var ingen planlagte lanseringer for Membership Community eller Workshopen, etter som de opprinnelig ikke var på planen.
Jeg hadde 2 lanseringer av Membership Community. Workshopen var åpen for påmelding i 2 uker.
Når det gjelder antall innmeldinger og salg, lå det generelt lavere enn målene jeg hadde satt meg på samtlige ting jeg lanserte i 2021. Noen av målene var hårete og det var helt greit at jeg ikke nådde dem, men det var også mål som burde vært nådd.
Det var generelt vanskelig og seigt å selge i 2021, er min erfaring.
Nettbutikk
Jeg har en nettbutikk på siden min, hvor du finner arbeidsbøker, Masterclasser og andre ting.
Målet for 2021 var å legge til flere produkter i den.
Det har jeg klart og gjort.
I løpet av året har jeg puttet inn masse gratisinnhold som du kan laste ned.
Jeg har publisert kurset «Slik skriver du en pressemelding» og kurset «Hvordan skrive en god om meg-side».
Etter workshopen om planlegging la jeg også til opptaket av den i butikken.
E-postliste
I fjor hadde jeg en stor ryddejobb med e-postlisten min. Da jeg byttet navn på hele businessen og gjorde om på målgruppen til medlemsportalen min, var det plutselig ganske mange på listen som ikke lengre passet. De måtte derfor bort, og listen min sank i stedet for å vokse.
Målet for 2021 var derfor å få listen til å vokse.
Det klarte jeg. Listen min har økt med 400 i løpet av året.
Det har jeg gjort både ved hjelp av nye freebies, nye landingssider til freebies, challenges og Facebookannonser.
Inntekter
Så til det punktet jeg er sikker på at du har ventet mest på og vært mest spent på.
Klarte jeg målet om hvor mye jeg ville tjene?
Jeg regnet på hva målet var i et Excelark i fjor, og summen som kom ut i andre enden der var 1,35 millioner. Klarte jeg det?
Nei. Ikke i nærheten. Men jeg har satt inntektsrekord og tjent mer enn noen gang.
Som jeg nevnte i starten av innlegget, så har dette året vært en berg- og dalbane. Jeg har fått færre innmeldinger i Businesstrategi enn jeg hadde budsjettert med.
I tillegg hadde jeg planlagt å sette opp prisen fra 797 til 897 og 997. Det gjorde jeg ikke fordi vi er fortsatt sterkt preget av situasjonen og mange har ikke så god råd nå. Det føles riktig og er helt greit, men det betyr en ganske stor endring fra budsjettet.
Jeg er litt usikker på hvor mye jeg ender på fordi jeg bruker regnskapsfører, og systemene er ikke oppdaterte på det tidspunktet jeg skriver dette innlegget.
Men jeg tror det ser ut til at jeg ender på cirka 900.000 kroner!
Jeg tjente ca 740.000 kroner i fjor, så jeg er kjempefornøyd med at jeg har klart å tjene mer enn noen tidligere år, særlig når jeg vet hvor seigt og vanskelig dette året har vært.
Omsetning kontra driftsresultat/profitt
Et viktig punkt jeg må påpeke, er at dette er omsetning. Det er salgsinntekter.
Det er ikke driftsresultat eller profitt, altså summen når alle utgiftene er trukket fra.
Driftsresultat er en bedre måte å regne på hvor lønnsom businessen er, så jeg kommer til å bruke det som mål fremover. Men siden målet jeg satte meg for i år er oppgitt som omsetning, er resultatet her oppgitt i omsetning.
Konklusjon
2021 ble et tøffere år for både businessen og meg. Det har vært seigt som sirup å selge enkelte ganger. Det har føltes som å rope i et rom hvor alle har gått. Å få inn en brøkdel av det målet du har satt deg på en lansering er ikke gøy.
Samtidig har det også vært et år hvor det har skjedd mye gøy og spennende. Og jeg er ekstremt fornøyd med at jeg har tjent mer enn noen gang før, selv om det har vært vanskelig.
Det viser at endringene jeg har gjort både med målgruppen og produkt-endringene mine dette året fungerer. Jeg er kjempeglad for retningen businessen min har tatt dette året. Det føles SÅ riktig både med målgruppen og gjengen som faktisk følger meg, sender DM-er og kjøper.
Det har vært en fantastisk opplevelse å få arrangere Mastermind og hjelpe folk å lansere sine medlemsportaler for første gang. Og det er utrolig givende å se hvordan Membership Community treffer det behovet for samhold og forståelse blant medlemsportaleierne som er med.
Dette året har mange brikker falt på plass og det føles som om ting nå henger sammen på en helt annen måte enn før.
Jeg var kanskje dum som var optimistisk i fjor da jeg så for meg 2021, men med den jobben jeg har gjort med businessen min i år kan jeg ikke si annet enn at jeg er optimistisk og veldig spent på 2022 😅
Legg igjen en kommentar