Mange synes video er vanskelig eller skummelt, og lar derfor være å bruke det. Og det er forståelig. Jeg utsatte selv altfor lenge å komme i gang med video i businessen min. Jeg tenkte at jeg måtte ha alt på plass og at alt måtte være perfekt for å kunne starte.
Det må det ikke.
Den beste videoen du lager, er den du faktisk lager. Sant?
Så hvis du prokrastinerer å sette i gang med video fordi du tenker at du ikke har nok utstyr, studio eller at du må til frisøren først, så er dette et litt spark i ræva. Kom i gang.
Ingenting av det betyr noe. Det som betyr noe er at du lager videoer og hjelper målgruppen.
3 grunner til at video er viktig for businessen din
Grunnen til at det er så viktig at du kommer i gang med video, er at det er viktig for businessen din. Det er et ekstremt effektivt verktøy, og du går glipp av mye hvis du lar frykten for video stoppe deg.
Video får ofte mer engasjement.
Det er bra for businessen din, fordi da engasjerer målgruppen din seg i det du lager og de blir varmere og mer klare for å kjøpe.
Video gjør deg mer synlig.
Fordi du ofte får mer engasjement, prioriteres videoen din ofte i feeden på sosiale medier. Engasjement er det viktigste kriteriet for synlighet på både Facebook og Instagram, og når din video får godt engasjement, vises den til flere.
Video bygger know, like and trust bedre enn det meste annen type format.
Følgerene dine må vite hvem du er, de må like det du gjør og den du er, og de må stole på at du kan det du driver med og at du kan hjelpe dem. Derfor er know, like and trust viktig. Det er det som tar dem fra lesere og følgere til kunder. Og video er suverent til å bygge den tilliten.
Fokuser på målgruppen
Men, som med alt annet du gjør i businessen din, bør du også bruke video strategisk. Å spy ut 10 videoer i uka som ikke har et konkret fokus, der du snakker om tilfeldige ting i 45 minutter, trenger ikke å være en suksess. Det betyr ikke automatisk at du gjør businessen din bedre.
Videoene du lager bør både være en del av en større strategi, og du bør ha en strategi for hver enkelt video.
Les mer: Hvordan kan strategisk jobbing hjelpe businessen din vokse?
Her er 6 måter du kan bruke video strategisk
Det finnes mange måter du kan bruke video på, men hovedstrategien bak dem bør alltid være at de fokuserer på målgruppen.
Uansett hvilken av strategiene under du velger å teste, må de handle om målgruppen. Enten direkte, eller indirekte.
1. Daglige livesendinger under en challenge
Å arrangere en challenge er i seg selv en veldig god og effektiv strategi. Det fungerer veldig bra for å bygge e-postlisten, å bygge know, like and trust og for å konvertere folk fra følgere til kunder.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
Men for at challengen din skal ha maks effekt, bør du ha livesendinger hver dag. Det kan føles mye å ha hver dag, men det er så ufattelig effektivt.
Når du har daglige sendinger, blir de som deltar vant til å se og høre deg. De blir bedre kjent med deg, personligheten din og lærestilen din. De opplever daglig at du hjelper dem, og de får et mye mer personlig forhold til deg og det du driver med.
Jeg har gjennomført mange forskjellige challenges for over 1500 deltakere, og jeg har alltid hatt daglige livesendinger. Det skaper masse engasjement, og det gir god mulighet for at du får vist fram kunnskapen din.
Jeg er helt sikker på at daglige livesendinger i en challengeuke øker konverteringen din når du lanserer etterpå, sammenliknet med en challengen uten livesendinger.
Å ha livesending hver dag er definitivt et godt eksempel på å bruke video strategisk.
2. Livesending under lansering
Du har sikkert allerede hundre ting du må og skal gjøre når du har lanseringer. Men hvis ikke livesendinger er en del av lanseringsstrategien din, bør du virkelig gjøre plass til det.
Livesendinger under lansering er ekstremt effektivt for å selge mer.
Les mer: 11 viktige erfaringer jeg har fått av å lansere
Jeg har alltid livesendinger når jeg har lanseringsuke, og jeg har flere ganger sett at det har ført til salg. Det har vært folk på livesendingen, de har gjerne stilt spørsmål eller kommentert, og enten allerede under sendingen eller like etterpå, har de kjøpt eller meldt seg inn i medlemsportalen Businesstrategi.
Du kan teste deg litt fram selv med hva som fungerer best for deg, men jeg pleier å ha minst tre forskjellige sendinger i en lansering som varer en uke.
Sending 1
Jeg starter med en der jeg snakker faglig om noe rundt det jeg skal selge.
For eksempel når jeg promoterer Businesstrategi kan jeg ha livesending der jeg snakker om hvorfor det er så viktig å jobbe strategisk og hva det gjør for businessen din.
Se eksempel på en slik sending her!
Sending 2
Sending nummer to er en omvisning inne i medlemsportalen.
Da innleder jeg med litt info om portalen, og så deler jeg skjermen min og logger inn i portalen. Jeg tar dem med rundt og viser hvordan den fungerer og eksempler på innhold som ligger og venter på dem. Denne er effektiv for salg.
Se eksempel på en slik sending her!
Sending 3
Mot slutten av lanseringen har jeg en livesending der jeg svarer på spørsmål og svar om medlemsportalen.
Folk kan stille spørsmål på forhånd og mens vi er på live, men generelt kommer det ikke noe særlig spørsmål inn. Jeg pleier derfor å ha klar en liste med ting folk pleier å spørre meg om ellers. Jeg får ofte DM eller e-poster med spørsmål om Businesstrategi, og mye av det er ting mange lurer på. Derfor går jeg igjennom dem i sendingen.
Se eksempel på en slik sending her!
Noen ganger har jeg også en fjerde sending. Den kommer da som nummer to etter første sending. Da pleier jeg å ha et faglig fokus, gjerne litt mer vinklet mot noe mentalt. Mindset issues min målgruppe har.
3. Korte ukentlige videoer med tips, #ettminuttsvideo
Mange tror at videoene de lager må være så lange, og at det derfor tar mye tid og er en stor oppgave. Det er helt feil.
Jo kortere videoen din er, jo bedre.
Vi er overmettet på informasjon. Vi er nedlesset og pepres med innhold. Jo kortere videoen din er, jo større sjanse er det for at målgruppen din orker å se den.
Dette er noe jeg har testet mye og bruker jevnlig, og jeg har innført konseptet #ettminuttsvideo
Det er rett og slett en video som er på maks ett minutt. Du får ikke sagt noe verdifullt på ett minutt, sier du?
Å jo da. Du kan gi masse verdi og læring på ett minutt. Bare se her!
Det betyr ikke at alle videoene dine skal være et minutt, men det er mer verdi i en kort video følgerne dine orker og rekker å se, enn en lang video de ikke tar seg tid til.
4. Videoer på IGTV
Korte videoer fungerer veldig bra på Instagram. Du kan ikke dele videoer som er lengre enn 60 sekunder i feeden din, men hvis du deler det som en IGTV kan de være lengre.
Det kan du bruke til å lage for eksempel en serie med videoer der du underviser om et tema.
Kanskje du lager 5 videoer med forskjellige tips som alle handler om det samme konseptet.
Hvis du driver med rydding kan du lage en serie med korte videoer der du tar for deg forskjellige rom i huset. Video 1 kan handle om stuen, video 2 om barnerommet, video 3 om badet osv. Til sammen blir det en kort serie som gir masse verdi.
Husk å fortelle om at det er en serie i teksten, og at de finner resten av videoene under fanen til IGTV på profilen din.
På den måten har du også samlet masse læring og nyttige tips i profilen, slik at nye folk som sjekker deg ut med en gang opplever verdi.
Du kan selvfølgelig også bare publisere enkeltstående videoer på IGTV, der du underviser om noe eller gir verdi til målgruppen.
Jasmine Star bruker IGTV aktivt, og er flink til å lage korte videoer som gir masse verdi.
5. Undervisningsvideoer i kurs og medlemsportal
Hvis du lager onlinekurs eller har en medlemsportal, vil jeg absolutt anbefale deg å bruke video i kurset eller portalen.
Det fungerer veldig bra for å bygge connection med studentene og medlemmene dine. Det er smart og bra at de ser deg av og til, og ikke bare sitter og jobber med ting helt alene.
Og studentene og medlemmene dine har faktisk lyst til å se og høre deg.
Da jeg lanserte mitt første onlinekurs hadde jeg bare videoer med slides. Det var det enkleste, og det var det jeg hadde kapasitet til å lage da. Det viktigste var å få kurset ferdig og lansert.
Men jeg gjennomførte en betalansering og ba om tilbakemeldinger fra dem som var med som testere, og nesten samtlige sa at de ønsket seg noen videoer med meg også av og til.
De savnet å se meg i kurset.
Det overrasket meg litt, jeg hadde ikke tenkt over det. Men tilbakemeldingen var veldig tydelig. Derfor spilte jeg etter hvert inn noen av videoene i kurset på nytt, og gjorde om fra slides til video med meg.
Ikke undervurder den emosjonelle koblingen studentene og medlemmene dine føler til deg.
6. Reels
Dette er sikkert en av de tingene som kommer til å forandre seg litt på sikt etter hvert som Instagram fortsetter å utvikle nye funksjoner, men akkurat nå?
Reels fungerer som bare det.
Hvis ikke du har begynt å bruke Reels til businessen din, bør du hoppe i det. Reels er en god måte å bruke video til å gi verdi, på en underholdende og enkel måte.
Du trenger ikke å danse eller peke på tekst. Jeg lover.
Jeg kommer ikke til å lage en eneste Reel der jeg danser, det kan jeg garantere deg. Men det finnes mange andre ting du kan gjøre. Det er faktisk ganske kreativt og gøy!
Se på Reels andre har laget som du liker, og tenk på hvordan du kan tilpasse det til din business og ditt fagområde.
Det beste når du lager Reels, er å fokusere på verdi og/eller underholdning. Alt bør være relatert til nisjen og faget ditt, men verdi gjør det mye bedre enn salg. Reels fungerer ikke så godt til promo, så bruk det heller til å bygge know, like and trust.
Vil du lære å bruke Reels strategisk sånn at du får mer ut av den tiden du faktisk bruker på å lage dem?
Bli med på gratis Reels-challenge!
Det var 6 måter du kan bruke video strategisk for businessen din, kommer du til å ta i bruk noen av dem?
Vil du bli flinkere på video og strategisk jobbing?
Hvis du ønsker å jobbe mer med video og lære mer om å jobbe strategisk, finner du masse innhold som ligger og venter på deg i Businesstrategi.
Akkurat fordi video er viktig for businessen din, har vi jobbet med video i medlemsportalen. Du finner dette innholdet:
I denne videoen går jeg dypere inn i temaet jeg har snakket om her, og du får flere eksempler og forslag.
Du finner også en guide med utstyr du trenger til de forskjellige typer videoer du kan lage. Jeg vet at utstyr stopper mange, derfor har jeg laget en stor oversikt. Du får tips til hva du trenger i alt ifra livesendinger på Instagram til kursvideoer.
I tillegg finner du en guide med tips til hvordan du kan lage bedre videoer.
Og du finner en video jeg storkoste meg med å lage, nemlig en ekte behind the scenes av hvordan jeg lager videoene mine til Businesstrategi!
Hvis du ønsker å få tilgang til dette og mye mer som hjelper deg til å bygge en solid business, finner du alt du trenger i Businesstrategi.
I Businesstrategi lærer du å jobbe smartere så du får bedre resultater. Du får strategier for å bygge og drive en solid, strategisk og smart strategisk business.
Klikk her for å lese mer om hvordan Businesstrategi kan hjelpe deg!
Legg igjen en kommentar