Når du driver en business vil det hele tiden være rom for forbedring.
Det handler om å skape en mest mulig optimalisert virksomhet, og bygge videre på de styrkene du og businessen din har. For eksempel vil det være behov for å følge med på cashflow, utnytte markedsføringsmuligheter i sosiale medier og vite hvilke styrker og svakheter businessen har.
Det å drive en business er også krevende til tider. Derfor har Lasse Walstad i det norske markedsføringsbyrået Flow Digital lyst til å komme med noen tips og råd til deg.
Lasse er daglig leder i Flow Digital, samtidig som at han er involvert med styringsansvar i flere aktive virksomheter som han har vært med på å starte opp.
Lasse har lang erfaring som forretningsutvikler, og deler med glede hvordan han optimaliserer arbeidshverdagen sin med kontinuerlig mange prosjekter i luften.
En av businessene Lasse har vært med å starte, er enkelbedrift.no. Det er en norsk nettside hvor du kan sammenligne, lese anmeldelser av og sortere ulike verktøy ved hjelp av forskjellige kriterier.
Dette er ikke et reklameinnlegg og jeg har ingen samarbeid med verken Flow Digital eller enkelbedrift.no. Jeg synes bare at dette verktøyet er noe som kan forenkle jobbingen for oss gründere, og derfor ønsker jeg å la dem få komme med noen tips og råd til deg.
Jeg synes det er veldig kult at det kommer flere norske systemer og businesser som hjelper oss, og det er viktig å støtte hverandre der vi kan. De er jo også gründere, akkurat som oss.
Så her får du fem gode tips til hvordan du kan optimalisere businessen din fra Lasse Walstad:
1. Ta kontroll på økonomien
Som eier av en liten business bærer du garantert flere hatter og tar deg av det aller meste som må gjøres, men kontroll på økonomien bør være en prioritet.
Mange små businesser er nemlig mer opptatt av vekst og reach enn cashflow. Det kan føre til betydelige problemer lenger ned på ferden.
Her handler det om å ha full kontroll på hva som går inn og ut av businessen. Det betyr at daglige, ukentlige og månedlige tall, som for eksempel skatt og skattefradrag bør følges tett opp.
Dersom du ikke har kunnskapen til å gjøre det selv eller kjenner noen som gjør det for deg, anbefaler vi at du tar deg råd til å ansette en regnskapsfører.
Det er viktig at du fortsatt følger godt med på de tallene som rapporteres, selv om noen andre fører regnskapet for deg.
2. Sett klare mål
God kontroll på økonomien vil gi deg oversikt over hvordan situasjonen er akkurat nå, men det hjelper lite dersom businessen ikke har klare målsettinger.
Derfor bør du sette opp en rekke oversiktlige milepæler og mål sånn at du kan måle fremgangen effektivt.
Her anbefaler vi at du setter opp målbare milepæler som kan sørge for at du jobber mot målene på en god måte. Det er spesielt aktuelt for nye, små virksomheter som gjerne kan oppleve en eksplosiv vekst i begynnelsen, men deretter miste momentum på grunn av dårlig planlegging underveis.
3. Ikke kast bort tiden på dårlig markedsføring
Markedsføring på internett har åpnet opp for en rekke effektive markedsføring alternativer som ikke trenger å koste skjorta. Her gjelder det å få budskapet sitt ut til den ønskede målgruppen så raskt og effektivt som mulig, noe som spesielt sosiale medier tilbyr.
Disse lar deg skreddersy budskapet ditt, velge målgrupper og demografier, men kanskje viktigst av alt – de er svært kostnadseffektive.
Ikke kast bort tiden på en rubrikkannonse i lokalavisen. Forsøk heller å øke tilstedeværelsen til virksomheten på nett.
4. Finn de riktige verktøyene
Når du driver en liten virksomhet vil automatisering være en viktig fordel.
Heldigvis finnes det en rekke nyttige verktøy som utfyller nettopp dette formålet. Det finnes ofte et stort utvalg av forskjellige løsninger, noe som kan gjøre at det er litt vanskelig å finne frem til de beste for din business.
Da kan det være godt å vite at det finnes effektive sammenligningstjenester som Enkelbedrift.no.
Dette er en norsk nettside som lar deg sammenligne, lese anmeldelser og sortere ulike verktøy ved hjelp av forskjellige kriterier.
På denne måten kan du enklere finne frem til de som oppfyller din behov, og få på plass den nødvendige automatiseringen så tidlig som mulig.
Dette vil gi deg mer tid til å gjøre viktigere arbeidsoppgaver, men samtidig ha gode systemer som produserer, rapporterer og presenterer den nødvendige informasjonen underveis.
Spesielt digital markedsføring, regnskap og arkivering finnes det en rekke gode løsninger for. Det gjør det enkelt å optimalisere businessen på disse områdene.
Spar tid og penger ved å velge de riktige verktøyene.
5. Oppretthold et balansert arbeidsliv
Det er fort gjort at lidenskap blir til stress, særlig i den kaotiske oppstartsfasen der det er mye som skjer og mye du ønsker å lære deg.
Businessen du starter kan tross alt ikke driftes uten deg, derfor er det viktig at du ikke glemmer din egen helse og velvære.
Det å bygge opp noe nytt er tross alt et maraton og ikke en sprint.
Et grep du kan ta, er å bryte opp arbeidsdagen med planlagte pauser for å unngå at du brenner deg ut. Søvn er åpenbart noe ikke må undervurdere. Ifølge forskning så ligger den godkjente grensen mellom 7-9 timer søvn per døgn.
Sett også en grense for deg selv på hvor mange arbeidsoppgaver du kan påta deg. Mister du kontroll og oversikt blir du hengende etter i kampen mot klokken som tærer på de aller fleste.
Sist men ikke minst, ikke glem livet du har utenfor jobb. Har du en hobby eller sterke relasjoner som hjelper deg med avkobling fra stress, så er det viktig at du ikke neglisjerer denne delen av livet ditt.
Oppsummering
Det å drive en liten business kan være overveldende, men heldigvis finnes det en rekke nyttige tips som gjør innsatsen litt enklere.
I denne artikkelen har vi derfor trukket frem fem ulike tips som kan bidra til å optimalisere virksomheten din.
Ved å velge gode strategier og verktøy kan du holde momentum i gang og bygge en sterkere virksomhet langsiktig.
Legg igjen en kommentar