Uansett om nettsiden din er helt ny, eller om du har holdt på lenge, så ønsker du helt sikkert å fremstå som profesjonell. Du ønsker at de som kommer inn på bloggen din skal tenke “Wow, dette var bra greier”, ikke sant?
Kvaliteten på innholdet er selvfølgelig en stor del av det. Men det finnes også noen andre nyttige ting du kan gjøre for å fremstå mer seriøs.
Her er 5 ting som gjør nettsiden din mer profesjonell:
1. Eget domene
Å ha sitt eget domene, er det første og viktigste steget i å bli oppfattet som proff og seriøs gründer. Hvis adressen din er xxx.blogspot.no eller xxx.blogg.no, ser alle at du blogger på en gratisplattform.
Da er det mye bedre om du har ditt eget domene, slik at adressen din blir xxx.no, akkurat som at jeg har lenegunvaldsen.no. Det hadde ikke sett like bra ut om jeg hadde lenegunvaldsen.blogg.no.
Å investere tid og penger i eget domene, viser at du tar nettsiden seriøst. Å ha eget domene gir deg også bedre SEO og søketreff i Google.
Les mer: Hva er SEO, og hvordan kan det gi nettsiden din mer trafikk?
PS: Noen gratisplattformer har muligheten til at du kan kjøpe ditt eget domene og fortsatt bli hos dem, så sjekk om det er mulig om du ønsker det. Hvis ikke må du velge en self hosting plattform, for eksempel wordpress.org. Da må du også kjøpe hosting. Det er mange som velger ProISP eller Domeneshop til hosting.
2. Egen e-postadresse
Når man har eget domene, har man som regel også muligheten til å få en e-post med den adressen. Mitt domene er lenegunvaldsen.no, og min e-post er lene@lenegunvaldsen.no. Du kan selv velge hva du vil ha, for eksempel kontakt@dittdomene.no, eller info@dittdomene.no.
Å ha sitt eget domene som e-post, fremstår veldig mye mer profesjonelt.
Bare tenk hvis du skulle sende en e-post til Posten, gikk på nettsiden og fikk oppgitt at e-posten var posten@gmail.com. Du ville sannsynligvis blitt mistenksom og synes det var rart? Kanskje du ville mistenkt at det var en spam-adresse?
Hvis du fikk oppgitt at den er hjelp@posten.no, ville du sannsynligvis ikke reagert.
Akkurat det samme gjelder for businessen din. Du vil bli tatt mye mer seriøst hvis du sender en e-post fra xx@dittdomene.no. Og de som besøker nettsiden din vil ta den mer seriøst hvis de kan kontakte deg på den e-posten.
3. Godt design på nettsiden
Mer er ikke alltid bedre. Hvis du vil at nettsiden din skal se profesjonell ut, bør du sørge for at du bruker en god og brukervennlig mal, og at siden din ikke er overlesset med ting du ikke trenger.
Alt som er på siden din bør være av interesse for målgruppen.
Før hadde vi ofte nettsider og blogger med høyrespalte som vi fylte med bilder og logoer til grupper vi var med, eller pris vi hadde fått og samarbeid vi hadde.
Det gjør vi ikke lengre. Nå har vi rene, profesjonelle nettsider.
Alt på siden skal ha fokus på målgruppen og hvordan vi kan hjelpe dem. Har du vært i media eller vunnet priser må du selvfølgelig gjerne vise fram det, men gjør det til en del av nettsiden og ikke en overlesset høyrespalte.
Nå er det også blitt utrolig enkelt å lage gode nettsiden, for eksempel via Kajabi*. Der er det bare å velge en mal med et godt utgangspunkt, dra og slippe på elementer sånn du vil ha dem og erstatte teksten og bildene med ditt eget innhold.
Det er ikke lengre noen som helst grunn til å ikke ha en profesjonell nettside!
4. Relevante annonser og reklame
Hvis du har samarbeid med bedrifter og kan publisere sponsede innlegg eller affiliatelenker, vil nettsiden din og du se mer proff ut hvis det du reklamerer for faktisk er relevant for målgruppen og businessen din.
Husk at det er greit med en inntekt, men det bør være noe du kan stå inne for.
Hvis du anbefaler noe som leserne dine velger å teste fordi de stoler på deg, vil det kun gå ut over deg hvis det ikke er bra. Vær trygg på det du anbefaler og reklamerer for. Leserne dine vil miste respekten og vil ikke stole på deg lenger hvis du anbefaler noe som viser seg å være dårlig. I tillegg ser det bare merkelig ut, om annonsen er helt annerledes enn innholdet.
5. Et klart og tydelig tema
Det finnes gründere som blogger om alt mellom himmel og jord, og får det til. Men det er ikke mange av dem. Stort sett er det nemlig bedre å ha et klart fokus og en nisje.
Les mer: Definer målgruppen for businessen din
Å ha en tydelig nisje, gjør at businessen din fremstår mer profesjonell. Du er enten utdannet innen temaet, eller har egen erfaring rundt temaet, og hjelper andre med det. Det gjør at du blir kjent for det, og du blir den folk går til for hjelp på det området.
Ved å blogge om alt mulig, for eksempel både interiør, mat, klær og trening, forvirrer du leserne.
Hvis de kommer til bloggen fordi de fant et innlegg med masse gode tips til treningsøvelser, er det sannsynligvis det de er ute etter. Hvis de da leter etter flere øvelser, men i stedet finner et innlegg om stuen din, eller om dagen på Tusenfryd, blir de forvirret. Sannsynligvis forlater de bloggen din, og gidder ikke besøke den igjen.
Ved å ha et tydelig tema, for eksempel trening av valper eller undervisningsmateriell for lærere, har du en helt klar målgruppe.
De som kommer inn på nettsiden din vet hva de får, og det er lettere å skrive og lage innhold som faktisk er relevant.
Har du gjort disse tingene på nettsiden din?
Masse gode tips her 🙂 Og jeg tror jeg er innenfor <3
Tusen takk! Så bra, det er godt å høre ???
Takk for gode tips.
Selv har jeg tre blogger som har forskjellige tema. De er på samme adresse: pennilein.com
Egentlig er jeg litt usikker på hvordan det oppfattes.
Hei Signy! Bare hyggelig, veldig glad for at du finner det jeg skriver nyttig 🙂 Jeg ser at du har delt det opp i tre forskjellige blogger, det er bra. Da er jo siden din egentlig en nettside, med tre blogger. Det er ryddig at de forskjellige temaene ligger hver for seg i sin blogg, det er enklere for leserne å forholde seg til 🙂